2019年の6月末にCHANEL NEXUS HALL(東京、銀座)にて開催された「STEP IN CHANEL──わたしがシャネルと出会ったら、」。シャネルと京都工芸繊維大学KYOTO Design Labの出会いから、デザインや建築を学ぶ学生たちが展覧会を実現するまでのプロセスを展示します。

京都工芸繊維大学KYOTO Design Lab(以下D-lab)は、2019年10月9日[水]より、KYOTO Design Labを会場に、展覧会「Making of STEP IN CHANEL」を開催します。
本展は、2019年の6月末にシャネル・ネクサス・ホールにて開催された「STEP IN CHANEL──わたしがシャネルと出会ったら、」の制作プロセスを展示するものです。初期のアイデアスケッチや作品のプロトタイプ、会期中の様子を写真などで構成いたします。また、2つの作品(「CHANEL Spaces of Transformation」「SHADOW CHANEL」)については、D-labのフォトスタジオの空間に合わせて再構成いたします。約1年間にわたるプロジェクトの中で学生たちは何を学び、得たのか。どうぞご期待ください。

本展の背景
 京都工芸繊維大学KYOTO Design Labは、INNOVATION BY DESIGNをテーマとした、異分野の融合による新しい社会像の提案を目指して活動してきました。シャネル合同会社リシャール・コラス会長がこのD-labの取り組みについて知り、協働を呼びかけたことがこのプロジェクトの始まりでした。
 学内公募により集まった学生たちは、銀座のシャネルブティックなどでのリサーチを経て、シャネルが創造しているのは単なる美しい服飾や宝飾ではなく、素晴らしい体験であることに気づきました。自らの新鮮な目で見たとき、シャネルにはどのような新たな可能性があるのか、シャネルというブランドへの初めての出会いはどのようにデザインできるのか。「体験の創造」と「出会い」をコンセプトとして、“STEP IN CHANEL”が展覧会タイトルとなりました。

本展の内容
 6月末の展覧会では、シャネルの世界に入って自分自身を見つめ直しながら変化を感じることでシャネルの本質を体験し(CHANEL Spaces of Transformation)、その先には本質から形になったシャネルのプロダクトから見える世界をフィジカルとデジタルの融合によって表現する(SHADOW CHANEL)2つの作品を展示しました。本展では、これらの2作品を中心に、完成にいたるまでの制作プロセスに焦点を当て、展示を行います。
 また、作品制作に加え、会場構成、広報活動など展覧会に関わる全てにおいて学生が携わりプロジェクトを進めてきました。アイデアスケッチやプロトタイプ、写真などを時系列に沿って展示します。
シャネルとの初めての出会いを自身で体験し、展覧会として創り上げた学生たちの等身大の1年間の記録を是非ご覧ください。
 
展示概要
Making of STEP IN CHANEL──わたしがシャネルと出会ったら、

会場|京都工芸繊維大学 KYOTO Design Lab
   (京都府京都市左京区松ヶ崎橋上町1 京都工芸繊維大学内)
会期|2019年10月9日[水]―10月18日[金] 10:00―12:00、13:00―17:00(土日祝は除く)
主催|シャネル合同会社
企画|シャネル合同会社、京都工芸繊維大学KYOTO Design Lab
制作|「CHANEL Spaces of Transformation」 マリン・ゾレア、内山琢海、北方誉之/「SHADOW CHANEL」 岡野颯、松阪紀香、大和涼葉
会場構成|新井晴子、横瀬健斗
広報デザイン|大田彩香、金子かよ、久木茉優子  
ヴィジュアル|中野幹太、宮本結以
プロデュース|リシャール・コラス
ディレクション|安藤信裕、遠藤真由、トマ・アントニエッティ、奥村知恵(シャネル合同会社)/赤松加寿江、岩本馨、岡田栄造、小野芳朗(京都工芸繊維大学)
監修|おおうちおさむ
撮影協力|市川靖史(京都工芸繊維大学)

SHADOW CHANEL (Photo by Yasushi Ichikawa)

CHANEL Spaces of Transformation (Photo by Yasushi Ichikawa)

For one year, KIT students collaborated with CHANEL Japan in pursuit of creating a new experience by CHANEL.
The exhibition “Making of STEP IN CHANEL – When I encounter CHANEL,” by CHANEL and KIT will be held at KYOTO Design Lab in Kyoto Institute of Technology from 9 to 18 October 2019. Please come to sense the new experience created by the students and the global fashion brand in this unique collaboration.

Background
Kyoto Institute of Technology (KIT) has pioneered practical education in design and engineering in Japan.
Following the approach INNOVATION BY DESIGN, KIT’s Kyoto Design Lab (D-Lab) has been working on proposals for the future society. D-lab’s location makes it a natural incubator for innovation across disciplines: the ancient capital’s networks of traditional makers with their centuries-old knowledge and skills base sit alongside Kyoto’s technology-based industries and start-ups.
Richard Collasse, past president of CHANEL Japan and CHANEL chairman in present, has recognized D-Lab’s endeavors and initiated this collaborative project.
For KIT’s students, CHANEL was a global brand. While admirable, it also felt out of their reach. How might it expand its possibilities when encountering such generation? And how might we design this encounter? These questions have inspired the exhibition’s concept, “encounter”.

Exhibition Content
For one year, students have been researching CHANEL’s spirit through discussions with its personnel and observation of their endeavors at the Ginza Boutique. While the global brand is the creator of beautiful fashion garments, students have come to know that it is also the producer of captivating experiences. Aiming to ignite an engaging encounter between visitors and this world made by CHANEL, the students created the exhibition ‘STEP IN CHANEL’. Visitors will first encounter its essence by embodying their own self-transformation as they step within CHANEL’s alluring space (CHANEL Spaces of Transformation); visitors will then encounter CHANEL’ s products born from this essence, by stepping into CHANEL’ s stories in an experience encompassing the physical and the digital (SHADOW CHANEL). ‘STEP IN CHANEL’ is a full-scale realization of the students’ first encounter with CHANEL. The students wish to trigger among visitors of all ages, nationalities, and genders the sensation of this unique encounter.

Exhibition Outline
STEP IN CHANEL – When I encounter CHANEL,

Address: CHANEL NEXUS HALL (CHANEL GINZA building 4F, 3-5-3,Ginza, Chuo-ku, Tokyo, Japan)
Term: 10:00-12:00 and 13:00-17:00, 10/9 (Wed.) – 18 (Fri.), 2019
Sponsor: CHANEL
Planning: CHANEL, KYOTO Design Lab, Kyoto Institute of Technology

Works:
CHANEL Spaces of Transformation – Marine Zorea ,Takumi Uchiyama, Takayuki Kitakata
SHADOW CHANEL – Soh Okano, Norika Matsusaka, Suzuha Yamato
Hall composition: Haruko Arai, Kento Yokose
Advertisement design: Ota Ayaka, Kayo Kaneko, Mayuko Hisaki  
Visuals: Kanta Nakano,Yui Miyamoto

Production: Richard Collasse
Direction: Nobuhiro Ando, Mayu Endo, Chie Okumura ,Thomas Antonietti (CHANEL)
Kazue Akamatsu, Kaoru Iwamoto, Eizo Okada, Yoshiro Ono (Kyoto Institute of Technology)
Cooperation: Osamu Ouchi
Photo:Yasushi Ichikawa (Kyoto Institute of Technology)

SHADOW CHANEL (Photo by Yasushi Ichikawa)

CHANEL Spaces of Transformation (Photo by Yasushi Ichikawa)