ルツェルン応用科学芸術大学(HSLU)とのジョイントスタジオ「水と文化」第5期(2020年9月16日-2021年1月15日)の成果報告として、オンライン展覧会「水と美 – 名所の復興」を開催します。
以下、ジョイントスタジオ担当教員の木下昌大准教授、木村浩之特任教授からの挨拶文です。
3年目を迎えた今年は「水と美」というサブテーマを設けた。水の美しさについて考えることを通して、建築における美を探求するのが目的である。前期はルツェルン湖を対象に、後期は琵琶湖に移して、リサーチとデザインに取り組んだ。美しい場所が数多くあるルツェルン湖においては、工業用地などのどちらかというと美しくないとされる場所が取り上げられ、その場所に潜む美しさを建築を通して見出すことが試みられた。また、琵琶湖においては、歌川広重により描かれた「近江八景」を舞台に、浮世絵が描かれた時代から様変わりした現代の近江八景を描きなおすことを試みた。ただし、「近江八景」として描かれた風景は必ずしも現実の地形を忠実に投影しているわけではなく、琵琶湖岸の風景そのものも大きく変化を遂げて現在の姿に至っている。それゆえ、現代における「近江八景」として新たな視点から琵琶湖の風景を再解釈し、水辺の建築を構想することが可能なのではないだろうか。美というものがどこに存在するのか?建築における美とは何か?これらの問いに対する答えを探求し、美を定義しなおすことで、現代の街を美しく描きかえることのできる可能性を見出すことができた。
本展覧会では、後期の琵琶湖を対象としたリサーチとデザインの成果、そして期間中に行われたワークショップの成果を展示している。コロナ渦のなか、わずかなリサーチを除きすべてがオンラインで行われた今年のジョイントスタジオは、その成果の発表の場もオンラインである。参加者は、現地調査でしか得られない情報、対面でしか得られないコミュニケーションの尊さを実感しつつも、自らの置かれた状況を受け入れ、持てる技術を最大限に使いリサーチし、その成果を美しい作品にまで昇華している。その作品を細部までどこからでも鑑賞することができるのもまた、オンラインならではである。コロナで失ったものは多いが、コロナが気づかせてくれたことも多い。人類は、というよりは生物は、困難に直面したとき「進化」によりそれを乗り越える。今回のジョイントスタジオが参加者にとって小さな進化の機会になり、展覧会を鑑賞する皆さんの進化への気づきになれば幸いである。(木下昌大、木村浩之)
次のリンクから展覧会をご覧ください。
オンライン展覧会「水と美 – 名所の復興」
Exhibition “WATER and BEAUTY – Reviving Eight Views of Biwa” will be held online to introduce the results of the Joint Studio “The Culture of Water vol.5”, which was collaborated with Lucerne University of Applied Sciences and Arts (HSLU) from September 16, 2020 to January 15, 2021.
Please check below the introduction by Associate Professor Masahiro Kinoshita and Project Professor Hiroyuki Kimura, the Joint Studio leaders of KYOTO Design Lab team.
In 2020, the third year, we have set up a sub-theme of “WATER and BEAUTY”. The purpose is to explore the beauty of architecture through exploring the beauty of water. In the first semester, we worked on Lake Lucerne, and in the second semester, we relocated ourselves to Lake Biwa to do further research and design. At Lake Lucerne, where there seems to be beautiful in general, places that are considered to be rather unbeautiful, such as industrial land, were chosen, and attempts were made to discover the beauty hidden in those places through architectural interventions. At Lake Biwa, we have chosen 8 locations following the “Eight Views of Omi” drawn by Hiroshige Utagawa. We tried to redefine and redraw the contemporary version of the Eight Views, which have changed in many ways from the time when Hiroshige has drawn. Where is beauty? What is beauty in architecture? By exploring the answers to these questions and redefining beauty, we were able to discover the chances of rewriting the modern city in a more beautiful manner.
In this exhibition, the results of research and design at Lake Biwa as well as the results of workshops held during the autumn semester 2020 are exhibited. This year’s joint studio was done completely online due to COVID-19, with some exceptions of field research. Hence the results will be exhibited equally online. Participants must have realized the value and the quality of communication that can only be obtained through physical field surveys and face-to-face encounters. Even under such circumstances, everyone tried to overcome the negative situation: by making the best use of their digital technique they have sublimated the fragments into beautiful visions. It is also a benefit of online exhibition that viewers can appreciate the work anytime from anywhere in any detail. We missed a lot by limitations due to COVID-19, but it often made us aware in many aspects. Human beings, or better said living creatures overcome difficulties by “evolution” when faced with difficulties. We hope that this joint studio will be a small evolutionary opportunity for participants and that everyone who appreciates the exhibition will be aware of the evolution. (Masahiro Kinoshita, Hiroyuki Kimura)
Please visit the exhibition through the link below.
Online Exhibition “WATER and BEAUTY – Reviving Eight Views of Biwa”