Design Associate [2015/8 – 11, 2016/7 – 9]
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ミッシェル・バッヘルマン
Design Academy Eindhoven
伝統的織物の立体表現
日本の伝統織物産業が技術的基盤を残しながら産業として存続していくために、革新的デザインと結びついた3Dプリンティング技術が、どのようにして新たなシナリオを見出すのだろうか?
ミッシェル・バッヘルマンはデザインアカデミー・アイントホーフェンから招聘したデザイナーであり、織物における工芸と技術の連携に焦点を当てた研究を実施している。
バッヘルマンと共同した本学の木村照夫教授の研究チームは、FRP[Fiber reinforced plastics 繊維強化プラスチック]を実験、炭とガラス繊維の代わりに樹脂と絹を使って硬いシート状の素材を作成していた。バッヘルマンはこのアイディアを発展させ、PLA樹脂[Polylactic acid ポリ乳酸]というバイオプラスチックを用いた3D印刷技術を用いることで、絹の内部に構造的な形状をもたらし、複数の層をヒートプレスによって融合させた。このように、視覚的な美しさと手触りの良さという、上質な絹の特性が保持され、自立構造をもつ製品ができ上がることが期待される。
バッヘルマンは、プラスチックを巧みに操り、さまざまな生地・形状・層で検証し、最適な製作条件を計算した。このシルクは、曲げる・ひだを付ける・折るという3つの作用が可能であり、ごくわずかな支えで、自立構造をもった立体的形状に変形するのである。
曲げられたもの・ひだが付けられたもの・折られたものの特徴を生かし、照明器具の試作品が3作品できあがった。どの試作品にも全幅の絹布が使用されているため、布地の切りくずは一切出ない。また、PLAを印刷するのに3Dプリンターを使用するので、廃棄物を一切出さずに制作できる。シンプルに3D印刷された形は、視覚的にも力強く、オブジェとして組み立てると複雑に入り組んだ模様を形作るのである。
プロジェクトチーム
ジュリア・カセム 特任教授[京都工芸繊維大学 KYOTO Design Lab]
木村照夫 名誉教授[京都工芸繊維大学]
内丸もと子 博士[京都工芸繊維大学先端ファイブロ科学専攻]
久野孝希[京都府織物・機械金属振興センター]
井澤一郎[京都府織物・機械金属振興センター]
倉橋直也[京都府織物・機械金属振興センター]
江原政喜[江原テキスタイル]
東谷泰章[東谷商店]
東谷正隆[東谷商店]
カテリーナ・ラドヴァン[ブライトン大学]
ジュリ・ケルミ[ブライトン大学]
Design Associate [2015/8 – 11, 2016/7 – 9]
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Michelle Baggerman
Design Academy Eindhoven
Woven Light
How can 3D printing allied to innovative design find new product scenarios for Japan’s traditional weaving industry to actively preserve its skills base and livelihood?
Michelle Baggerman is a product designer from the Design Academy Eindhoven whose research focus is sustainability and the combination of craft and technology in textiles.
The project built on the work of Professor Teruo Kimura from the Department of Advanced Fibro-Science at KIT and was a collaboration with Masaki Ebara of Ebara Textiles, a specialist weaving firm in the Tango peninsula that produces silk fabrics for religious garments and temple hangings. Their 14 denier transparent silk is the finest produced in Japan but no product applications had been found for it.
The design brief was to identify new scenarios and develop product concepts for the silk when used in combination with plastics. Professor Kimura’s team had experimented with FRP (Fiber Reinforced Plastic) to produce hard sheet materials, using resin and silk to replace carbon or glass fiber. Michelle reversed this idea, using 3D printing with bioplastic PLA to provide internal structural shapes for the silk then fusing the separate layers by heat pressing. In this way, the beautiful visual and tactile qualities of fine silk were retained and freestanding products could be envisaged.Three prototypes for lighting products were created using the full width of the silk fabric with no cutting waste-one bent, one pleated and one folded.
Project Team
Professor Julia Cassim [KYOTO Design Lab, Kyoto Institute of Technology]
Professor Teruo Kimura [Kyoto Institute of Technology]
Dr. Motoko Uchimaru [Department of Advanced Fibro-Science, Kyoto Institute of Technology]
Takaki Kuno [Kyoto Prefectural Institute for Northern Industry]
Ichiro Izawa [Kyoto Prefectural Institute for Northern Industry]
Naoya Kurahashi [Kyoto Prefectural Institute for Northern Industry]
Masaki Ebara [Ebara Textile]
Yasuaki Higashitani [Higashitani Shoten]
Masataka Higashitani [Higashitani Shoten]
Dr. Caterina Radvan [University of Brighton, UK]
Dr Jyri Kermi [University of Brighton, UK]