京都工芸繊維大学KYOTO Design Labでは、ポルトガル出身のインダストリアルデザイナーでポルト大学美術学部助教リジア・ロペス氏の公開レクチャーを開催します。
ロペス氏は、2019年にKYOTO Design Lab主催で開催したテキスタイル・サマースクールを通して、丹後ちりめんの伝統的な技法と知識を現代の素材と掛け合わせた作品を制作しました。このプロジェクトは、KYOTO Design Labの草創期に先駆的な貢献をされ、2024年6月に逝去されたジュリア・カセム先生(2014年5月~2019年3月 特任教授、2019年4月〜2023年3月 特命教授)が率いて企画・運営し、ロペス氏はカセム先生と深い繋がりを築いていました。
本レクチャーでは、ロペス氏がKYOTO Design Lab、またジュリア・カセム先生とのプロジェクトを振り返るとともに、デザイナーとしての現在までの活動についてお話いただきます。
※本イベントは、ナターシャ・ペルコヴィチ氏のレクチャーと合わせて2部構成で開催されます。
日時
2024年10⽉24⽇[木] 10:00–12:00
第1部|10:00–11:00
「Designing with People—ジュリア・カセム先生の方法論を自分の作品に応用する」
ナターシャ・ペルコヴィチ [サラエボ美術アカデミー助教]
第2部|11:00–12:00
「コンシャスデザイン:インクルージョン、方法論、プロセスから人的資本まで」
リジア・ロペス [ポルト大学美術学部助教]
言語
英語
入場
無料、申込不要
会場
京都工芸繊維大学 60周年記念館1階記念ホール
Google Map
※会場内ではKYOTO Design Labの広報PRの一環として本イベントの写真・映像の撮影を予定しています。
主催
京都工芸繊維大学 KYOTO Design Lab
レクチャー概要
コンシャスデザイン:インクルージョン、方法論、プロセスから人的資本まで
「ひな祭りプロジェクト」を発表するために初めて日本を訪れてから10年、ジュリア・カセム教授と初めてお会いしたのは、彼女がロイヤル・カレッジ・オブ・アートのヘレン・ハムリン・デザイン・センターに在籍していた頃でした。2010年7月の出会い、そしてジュリア・カセム教授との経験は、私のデザインに対する視点とアプローチを変えることになり、本レクチャーで紹介する作品にも影響を与えました。私はカセム教授の誘いに応じて京都に戻り、テキスタイル・サマースクール(2019年)に参加して京丹後シルクの生産に没頭した結果、RUFOプロジェクトが生まれ、これは2020年のパンデミック時に開催された「ALTERNATIVE FUTURES」展の一部となりました。
本レクチャーでは、ここ数年のデザインプロジェクトやリサーチにおいて採用されている、参加型・共創型の方法論について分析します。「ひな祭りプロジェクト」では、領域と未知の想像の具現化、2つの文化が共存する物語の構築、見込みのない参加者グループの結集という三位一体の組み合わせが求められましたが、「RUFO」プロジェクトでは、ポルトガルと日本の歴史的な出会いを伝統的な技法の組み合わせで解釈し、京丹後の絹の余剰を強化することを目的に、アイデンティティと領域の対話への対応を目指しました。
この意味で、人々の多様性は知識の多様性の結果であり、インクルージョンは社会が周縁に置く人々をプロジェクトの中心に引き入れ、人的資本に投資し、私たち一人ひとりをより強くするものに焦点を当て、ある状況において私たちを不利な立場に置くものを減らすことにあると認識されるでしょう。より公平で包括的な社会について考えることは、デザインを分権化することへと導き、その結果、新しい成果物の生産において、素材、資源、プロセス、方法論、テクノロジー、そして人々をより注意深く分析することを意味します。これはジュリア・カシム教授の遺産であり、彼女を知り、彼女が関わったすべてのプロジェクトで、彼女のカリスマ的なダイナミズムを目にする機会を得たすべてのデザイナーの中に、そして世界の最も多様な場所に残るでしょう。

photo©Rita França
ポルトガル出身のインダストリアルデザイナー。リスボン大学建築学部でデザインの博士号を取得。ポルト大学美術学部デザイン学科助教授、インダストリアル・プロダクトデザイン修士課程ディレクター。デザイン・メディア・文化研究所[ID+]グループのメンバーであり、HEAD-Health + Design Labユニット、イタリアのボローニャ大学ALMA MATER STUDIORUMのAdvanced Research UnitであるADU Ambassadorsグループに所属。20年以上にわたり、さまざまな大学でプロジェクト・デザインを教える。ポルトガルでの教育経験以外に、スペイン、イタリア、ブラジル、ペルー、コロンビア、チリでの客員教授としての経験を持つ。教授としての仕事では、ポルトガルの企業や産業界、地域社会や組織と協力し、学生たちが労働市場と直接関わりを持ち、パートナーシップを築くことができるように努めてきた。ここ数年は、目に見えにくい、あるいは周縁化されたグループを積極的に参加させることで、プロセスと人々に価値を置く参加型デザインのアプローチに取り組んでいる。研究面では、人々の期待やニーズの目利きであり翻訳者であるデザイナーの視点が有益となるよう、周辺グループ(認知症の人々や介護者、機能的多様性を持つ人々、自閉症、ダウン症、高齢者、特別な教育を必要とする子どもたち、パーキンソン病の人々など)の参加を含み、可視化するプロジェクトに携わる。高齢化社会と認知症の人々との密接な関係から、人工物による(人の)記憶の保存、人と物との間の感情的要素、そして(ゆっくりとした)時間要素に興味を持つようになる。人とともに、また人のために働く実践を通して、(身体とモノ両方の)不完全さが持つ美しさについて考え、経験的知識と人工知能の橋渡し、文化的・世代間的混合、共感覚的デザインのための空間を開いてきた。自身のデザインにおける活動的な姿勢は、より人間的で透明性のある製品サイクルを実現するために、意識的にプロセスを選択し、注意を払うことで表現されている。個人的なプロジェクトであるCANHOTAは、コンシャス・デザインを通じて製品、サービス、戦略を開発することにコミットした、デザイン倫理に根ざし、それに支えられたプロジェクトの必要性に応えるものである。
KYOTO Design Lab will hold a public lecture featuring Lígia Lopes, an industrial designer from Portugal and Assistant Professor at the Faculty of Fine Arts, University of Porto.
Lígia Lopes created a set of objects combining traditional techniques and knowledge of Tango Chirimen using contemporary materials through the Textile Summer School (2019) organized by the KYOTO Design Lab.
This project was planned and operated under the leadership of Professor Julia Cassim, who was one of the pioneer contributors to creating the KYOTO Design Lab and passed away in June 2024, and she had established a profound connection with Professor Cassim.
In this lecture, Lígia Lopes will reflect on her projects at the KYOTO Design Lab and with Professor Julia Cassim, as well as discuss her current activities as a designer.
*This event will be held in two parts with a lecture by Nataša Perković.
Date&Time
Thursday, October 24, 2024
10:00–12:00
Part 1 | 10:00–11:00
Designing with People—Applying Julia Cassim’s Methodology To My Work
Nataša Perković [Assistant Professor, Academy of Fine Arts Sarajevo]
Part 2 | 11:00–12:00
Conscious Design: from inclusion, methodologies and processes to Human Capital
Lígia Lopes [Assistant Professor, Faculty of Fine Arts University of Porto]
Language
English
Venue
1F, 60th Anniversary Hall, Kyoto Institute of Technology
Google Map
*At the venue, photos and videos of the event will be taken as part of the KYOTO Design Lab’s PR activities.
Admission is free and no application is required.
Organized by
KYOTO Design Lab, Kyoto Institute of Technology
Lecture Summary
Conscious Design: from inclusion, methodologies and processes to Human Capital
Ten years have passed since my first visit to Japan to present the Hinamatsuri project, fourteen since I had the privilege of first meeting Professor Julia Cassim, at that time while she was at the Helen Hamlyn Centre for Design (RCA). That meeting in July 2010 and my experience with Professor and great friend Julia Cassim would end up changing my perspective and approach to design and influenced the work that will be presented in this Lecture. I returned to Kyoto following Julia’s invitation to document the Textile Summer School (KIT, 2019) and this immersion in Kyotango silk production resulted in the RUFO project, which was part of the ALTERNATIVE FUTURES exhibition, which was shown during the pandemic in 2020.
This Lecture will focus on analysing participatory and co-creative methodologies in Design Project and Research adopted over the last few years, which critically seek to respond to the complexity of each context and challenge. While the Hinamatsuri project required a tripartite combination: the territory and the materialisation of unknown imaginary(s), the construction of a narrative of coexistence between two cultures and the bringing together of a group of unlikely participants; the RUFO project aimed to respond to the dialogue between Identity and Territory, with the purpose of enhancing Kyotango’s silk surplus in an interpretation of the historical encounter between Portugal and Japan translated into a combination of traditional techniques.
In this sense, it will be recognised that the Diversity of People is the result of the Diversity of Knowledge and that inclusion can lie in bringing to the centre of the project those whom society puts on the margins, investing in Human Capital, focusing on what makes each of us stronger and reducing what puts us at a disadvantage in a given context. Thinking about more equitable and inclusive societies leads Design to the exercise of decentralisation, which consequently implies a more careful analysis of materials, resources, processes, methodologies, technology and People in the production of new artefacts – perhaps this takes us to Conscious Design. This is Julia Cassim’s legacy, which will remain in the most varied places in the world, in all the designers who had the chance to get to know her and to see her charismatic dynamics in all the projects she was involved in, and I have the pleasure of being one of them.

photo©Rita França
Lígia Lopes is a Portuguese industrial designer graduate with a PhD in Design from the Faculty of Architecture of Lisbon. She is an Assistant Professor at the Department of Design at the Faculty of Fine Arts of the University of Porto and Director of the Master’s Degree in Industrial and Product Design. Lígia is a member of The Research Institute for Design, Media and Culture [ID+] group, in the HEAD – Health + Design Lab unit and belongs to the ADU Ambassadors group, Advanced Research Unit of ALMA MATER STUDIORUM – University of Bologna, Italy; since the beginning of 2024 she’s also a member of Association Iberoamerica Diseña.
Ligia has over 20 years of experience teaching Project Design at different universities. Apart from her teaching experience in Portugal, she has had experiences as a visiting professor in Spain, Italy, Brazil, Peru, Colombia and Chile. In her work as a professor, she has collaborated directly with Portuguese companies and industry and with the community and organisations, allowing students to have a direct relationship with the labour market and establishing partnerships – in particular in the footwear industry, urban and interior furniture, wood furniture, new materials development, design of new domestic appliances, as well as in social institutions and local government organisations.
For the past few years, she has worked on participatory design approaches that place value on processes and people by actively involving less visible or marginalised groups. In terms of research, she has been involved in projects that include and give visibility to the participation of peripheral groups (such as people with dementia and caregivers, people with functional diversity, autism, Down Syndrome, the elderly, children with special educational needs and people with Parkinson’s disease) seeking to benefit the designer’s perspective as a connoisseur and translator of people’s expectations and needs.
Due to the proximity with the aging population and the people with dementia, she became interested in the preservation of memory (of people) by artefacts, by the emotional factors between people and objects and by the (slow) TIME factor. Through the practice of working with and for people, she has been reflecting on the beauty of imperfection (both bodies and objects) opening space for the bridge between empirical knowledge and artificial intelligence, for cultural and intergenerational mixtures and synaesthetic design.
Her activist stance in design is expressed through a conscious choice of process and attention to the product cycle, to ensure that it is more human and transparent. Her personal project, CANHOTA, responds to the need for projects rooted in and sustained by design ethics committed to developing products, services and strategies through Conscious Design.