第19回ヴェネチア・ビエンナーレ国際建築展(2025)日本館のために開発された粘土レール成形プロセスは、大規模な砂型を用いた粘土3Dプリントにおいて、人と機械の制作行為の境界を探り、共同制作(co-crafting)がどのように可能かを追求したものです。

「誰(あるいは何)が創作者といえるのか?」「グローバル・アウェアネスが高まる時代に、クラフティングの目的とは何か?」「制作行為は、文脈に関わる多様なステークホルダーに応じた“応答的プロセス”として再定義できるのか?」といった問いを投げかけています。

本スタジオでは、こうした境界をさらに拡張し、デジタルエージェントを建築要素の制作プロセスに統合し、物理環境・ユーザー・制作者自身の文脈情報を連動させます。参加者はチームを組み、京都工芸繊維大学の松ヶ崎キャンパス西側に位置する旧門衛所の拡張をテーマに、コンセプトデザイン、パラメトリックコーディング、ハードウェア開発、素材実験、ビジュアルコミュニケーションなど、役割に応じてデザインから製作までの一連のプロセスを探究します。

参加にはデジタルスキルが望まれますが、各自の担当領域に応じてスキルを身につけながら参加することができます。

※本スタジオは京都工芸繊維大学の学生のみ受講可能です。

単位
国際設計プロジェクトⅣ
※単位取得対象でない学生も履修は可能です。

担当教員
バルナ・ゲルゲイ・ぺーター[特任准教授]
戸村陽[特任研究員]
木内俊克[特任准教授](レビュー)

コラボレーター
Shiro Shimizu[Ceramic Artist, specialist in traditional and experimental techniques](技術的指導、レビュー)
Gilles Retsin[Chief Technical Officer, Automated Architecture https://auar.io/ https://www.retsin.org/(キックオフレクチャー、レビュー)
Masayuki Sono[founding partner of Clouds AO https://cloudsao.com/(キックオフレクチャー、レビュー)

キックオフレクチャー
「AUTOMATED ARCHITECTURE/CLOUDS AO」
by Gilles Retsin and Masayuki Sono

日時 2025年12⽉1日(月)18:00–20:00
会場 京都工芸繊維大学 KYOTO Design Lab 2階
講師 Gilles Retsin & Masayuki Sono
詳細 https://www.d-lab.kit.ac.jp/events/2025/gilles-retsin-masayuki-sono-lecture/

スケジュール

Class 1
12/04
Introduction: デザイン課題の提示/敷地観察・分析
Class 2
12/11
Digital input: 各種デジタルインプットとのインタラクション
Class 3
12/18
Conceptual design: 全体コンセプトの設定
Class 4
1/08
Formative design: 形態表現の定義
Class 5
1/15
Key detail: 重要なディテールの検討
Class 6
1/22
Design refinement: 最終調整
Class 7
後日告知
Final presentation: ※日程・時間は後日告知
※すべてのクラスは 13:00–16:00 に実施されます。

受講形式

  • スタジオはチーム形式で行われるため、初回に2–3名のチームを編成する。
  • 各回に達成すべき目標が設定されており、1週間前に準備内容が通知される。
  • 各自チームごとにレビュー可能な提案内容を持参すること。
  • レビュー結果を踏まえ、対話型の作業セッションを通じて提案内容を精緻化し、その後に講師陣によるチームレビューが行われる。

成果物
参加者は、本スタジオのブリーフで示された各要素(どのような「Form(形状)」を、どのような「Key Detail(要素)」と組み合わせ、どのような「Digital Input(デジタル入力)」を起点とし、どのような「Design Concept(デザインコンセプト)」に基づいて構築するのか)を定義し、それらの定義と、設計・製作システムによって生成可能なプロトタイプを、スライドプレゼンテーションと適切なスケールの物理的アウトプットの両方で提示します。

実寸の製作は、提出された提案に基づきスタジオ終了後に行われます。この工程は必須ではありませんが、参加を推奨します。

受講要件

  • 本スタジオは英語で実施されます。
  • 各自のノートパソコンを持参すること(スタジオでの活動はすべてデジタルで行われます)

※本スタジオはQ3に行われた「Explorative Program Solving Studio」の発展型であるが、未受講者も応募可。
※主に建築・デザイン系学生を対象とするが、他分野の学生も歓迎(単位取得条件は異なる)。

会場
KYOTO Design Lab 2階

定員
15名
*応募者多数の場合は選考により参加者を決定します。その場合は選考結果をメールでご連絡します。

応募フォーム/締切
https://forms.gle/YaFVHcCrKV24CbRt9
締切:2025年12月1日(月)12:00

The clay rail fabrication process developed for the Japanese Pavilion of the 2025 International Architecture Exhibition of La Biennale di Venezia aimed to seek the subtle line between human and machine fabrication through the co-crafting of large-scale sand-molded clay 3D prints. Who or what can be considered a creator? What is the goal of crafting in an age of escalating global awareness? How can creation be decentralized and redefined as a responsive process to contextual stakeholders?

In this studio, we will further explore these boundaries by integrating digital agents into the manufacturing process of architectural elements, interlinking the contextual information of the physical environment, the users, and the creators themselves. For this, we will work in collaborative teams to adaptively extend the Old Gate House at the western side of the KIT Campus. The teams will focus on specific aspects of the design-to-manufacturing process, including conceptual design, parametric coding, hardware development, material explorations, and visual communication. Although digital literacy is recommended, participants will have the opportunity to utilize and further develop a wide range of skill sets related to their role.

Note: This studio is open to students of Kyoto Institute of Technology only.

Credit
International Project of Architectural Design-Ⅳ
*Even students who are not eligible to earn credit for this course may take it.

KIT Faculty Members
Gergely Péter Barna [Project Associate Professor]
Yo Tomura [Project Researcher]
Toshikatsu Kiuchi[Project Associate Professor] (reviews)

External Collaborators
Shiro Shimizu [Ceramic Artist, specialist in traditional and experimental techniques] (technological guidance, reviews)
Gilles Retsin [Chief Technical Officer, Automated Architecture https://auar.io/ https://www.retsin.org/] (kick off lecture, reviews)
Masayuki Sono [founding partner of Clouds AO https://cloudsao.com/] (kick off lecture, reviews)

Kick-off Lecture
”AUTOMATED ARCHITECTURE / CLOUDS AO”
by Gilles Retsin and Masayuki Sono

Date December 1, 2025, 18:00–20:00
Venue 2F, KYOTO Design Lab
Speakers Gilles Retsin & Masayuki Sono
More Info https://www.d-lab.kit.ac.jp/events/2025/gilles-retsin-masayuki-sono-lecture/

Schedule

Class 1
Dec 04
Introduction: presentation of the design task. Site observation and analysis
Class 2
Dec 11
Digital input: interact with various digital inputs
Class 3
Dec 18
Conceptual design: setting up the overall design concept
Class 4
Jan 08
Formative design: defining the geometrical expression
Class 5
Jan 15
Key detail: elaborating crucial details
Class 6
Jan 22
Design refinement: finalizing the project
Class 7 Final presentation: exact date and time will be announced later
*All classes will be held from 13:00 to 16:00.

Protocol

  • The studio will be conducted as a team development, and the participants will formulate teams at the beginning of the class, with 2-3 members per team.
  • Each class has a specific target to achieve, and participants will be informed of what to prepare at each class one week in advance. They are expected to bring a proposal to the class to be reviewed team by team.
  • After a short break, participants will refine their proposal based on the review through an interactive working session, followed by the instructor’s team review.

Output
The participants will construct their proposal by defining each key factors framed at this studio brief (defining what kind of ‘Form’ with what type of ‘Key Detail’, having which ‘Digital Input’ as a starting point based on what kind of ‘Design Concept’) and present those definitions and their prototypical outcomes that their design and fabrication system can produce both with a slide presentation and a physical output in whichever relevant scale.

The fabrication of the full-size elements will take place after the studio, based on the presented proposals. This phase is not mandatory, but students are encouraged to take part.

Requirement

  • The studio will be conducted in English.
  • Students will be required to bring their own laptops to all classes, as all of the activities in the studio will be conducted digitally.

Notes:
Although the studio is building on the Q3 “Explorative Program Solving Studio”, we accept applications from students who haven’t attended it.
The studio is mainly intended for design and architecture students. Applicants from other courses are welcome, but the conditions for credits vary.

Venue
2F, KYOTO Design Lab

Capacity
15 participants
*If the number of applicants exceeds the capacity, participants will be selected based on screening. In that case, the results will be communicated by email.

How to Apply / Deadline
https://forms.gle/YaFVHcCrKV24CbRt9
Deadline: December 1, 2025, 12:00 PM (noon)