Skill Building Studio for Design [Q3 2025]
Explorative Program Solving

今日のデザインは、もはや直感的に形をつくることだけではありません。無数のパラメータを見つけ出し、理解し、統合し、社会・文化・環境の課題やニーズに応える最終的な形態の枠組みとなる動的な制約条件を構築する必要があります。これは複雑な作業であり、その目標を達成するためにはアナログだけでなくデジタルツールにも頼らざるを得ません。

このコースでは、デザインにおける幾何学的・分析的な問題を解決するために必要な基本的なプログラミングスキルを参加者に紹介します。専門家を養成するのではなく、デザイン開発の過程で生じる課題や障害を創造的に観察・処理できるマインドセットを育むことを目的としています。

授業では、GrasshopperやPythonを用いたビジュアル/コードベースのプログラミング、GitHubやCOMPASといった協働的・オープンソース開発フレームワーク、さらにセンサーやロボットの利用を紹介します。

また、このコースは第4クォーターに開講される「Adaptive Co-Crafting Design Studio for Environmental Interaction」の準備コースでもあります。

※本コースは京都工芸繊維大学の学生のみ受講可能です。

スケジュール

第1回
10/09
オリエンテーション: スタジオ、指導教員の紹介。スタジオで使用する基本ツール(Rhino, GitHub, Visual Studio Code, Google Drive, Slack, Miro)のセットアップ
第2回
10/16
Rhino/Grasshopper基礎: インターフェース、基本コマンド、ジオメトリ
第3回
10/23
Python基礎: 基本文法、データ型、スコープ、ライブラリ
第4回
10/30
ビジョンの共有: RADii / Grasshopper
第5回
11/06
タスクの実行: ロボットシミュレーション、経路計画、エンドエフェクタ
第6回
11/13
入力の読み取り: センサー、IoT、通信
第7回
11/20
要素をつなぐ: プログラム構造、デバッグ、GitHub、COMPAS
第8回
11/27
統合: 個人プロジェクトの制作と発表

*全ての授業は13:00-16:00に実施

単位
本コースは建築学専攻・デザイン学専攻両方の学生が受講可能です。
– 建築学専攻:国際設計プロジェクトⅢ
– デザイン学専攻:デザイン学特別演習(D-lab課題)
*本授業の単位取得対象でない学生も履修は可能です。

進め方
各授業では、受講者にデジタルファイルとソフトウェアが配布され、授業冒頭に約1時間のインタラクティブチュートリアルを行います。その後、短い休憩を挟んで、受講者は与えられたデジタルツールを使って小課題に取り組みます。課題中は教員が個別にフォローします。

成果物
第8回授業での最終発表に向けて、受講者は授業外でも積極的に個人プロジェクトを進めることが推奨されます。授業で学んだデジタルツールを活用し、複数のツールを組み合わせて幾何学的解析、ジオメトリ生成、またはスタジオの目的に関連するタスクを行います。最終授業では各自が成果を発表し、個別にレビューを受けます。

受講要件
– 全授業において、受講者は各自のノートPCを持参してください。授業はすべてデジタルで行われます。
– 授業は国際的な環境に慣れるため英語で実施されますが、教員は日本語も話せるためバイリンガルでの対応が可能です。

会場
第1回:KYOTO Design Lab 2階
第2回-第8回:KYOTO Design Lab 1階 ピロティホール

定員
10名
*応募者多数の場合は選考により参加者を決定します。

申込方法/締切
申込フォーム: https://forms.gle/N6SjT5svSh6EA9r37
締切:2025年10月7日(火)

担当教員
バルナ・ゲルゲイ・ぺーター [特任准教授]
戸村陽 [特任研究員]
木内俊克(レビュー) [特任准教授]

Skill Building Studio for Design [Q3 2025]
Explorative Program Solving

Designing today is no longer about just instinctively creating forms. We have to locate, understand, and merge a myriad of parameters and build up a dynamic set of constraints that become the formwork of a final geometry answering the problems and needs of our society, culture, and environment.
This is a complex task, however, and to achieve our goal, we must often rely on not just analog but digital tools.

This course introduces participants to a basic skill set in programming required for solving geometrical and analytical problems in design, not to educate experts, but to develop a mindset that can creatively observe and handle tasks and obstacles that arise during a design development process.
The course will introduce visual and code-line-based programming in Grasshopper and Python, collaborative and open-source development frameworks such as GitHub and COMPAS, and the use of sensors and robotic execution.

This is also a preparatory course for the Adaptive Co-Crafting Design Studio
for Environmental Interaction in the 4th Quarter.

Note: This studio is open to students of Kyoto Institute of Technology only.

Schedule

Class 1
Oct 09
Orientation: Introduction to the studio, Instructor Introductions. Setting up the basic tools used in the studio (Rhino, GitHub, Visual Studio Code, Google Drive, Slack, Miro)
Class 2
Oct 16
Rhino/Grasshopper Basics: Interface, basic commands, geometries
Class 3
Oct 23
Python basics: Basic syntax, datatypes, scope, libraries
Class 4
Oct 30
Sharing the Vision: RADii / Grasshopper
Class 5
Nov 06
Executing the Task: Robotic simulation, path planning, end effectors
Class 6
Nov 13
Reading Inputs: Sensors, IoT, communication
Class 7
Nov 20
Connecting the Pieces: Program architecture, debugging,GitHub, COMPAS
Class 8
Nov 27
Synthesis: Individual project development and presentations

*All classes will be held from 13:00 to 16:00.

Credit
This course is open to students from both the Architecture and Design programs.
– Master’s Programs of Architecture: International Project of Architectural Design-Ⅲ
– Master’s Programs of Design: Special Research Workshop at D-lab
*Even students who are not eligible to earn credit for this course may take it.

Protocol
At each class, the participants will be provided with a set of digital files and software to learn the basics of digital tools listed above and around 1 hour of interactive tutorial at the beginning of the class.
Then, after a short break, students will work on a small assignment with the given digital tools. The instructors will follow up individually with the participants while they are working on the assignments.

Output
Expecting the final presentation at Class 8, the participants will be recommended to explore individual project development proactively, utilizing the digital tools that they learn through this studio in addition to the classes through the studio.
Then, at Class 8, the participants will work on combining multiple digital tools, which participants can select at their own choice, into one specific tool to conduct some geometrical analysis, generate a geometry, or any other task that is relevant for the purpose of the studio.
After this working session, the participants will present their own developments and be reviewed individually.

Requirement
The students will be required to bring their own laptop PC to all the classes, as all of the activities in the studio will be conducted digitally.
The studio will be conducted in English to get familiar with the international language environment, but the instructors speak Japanese, so bilingual interaction will be possible.

Venue
Class 1: KYOTO Designa Lab 2F
Class 2-8: Pilotis Hall, KYOTO Designa Lab 1F

Capacity
10 participants
*If the number of applicants exceeds the capacity, participants will be selected based on screening.

How to Apply / Deadline
Application form: https://forms.gle/N6SjT5svSh6EA9r37
Deadline: Tuesday, October 7, 2025

Instructors
Gergely Péter Barna [Project Associate Professor]
Yo Tomura [Project Researcher]
Toshikatsu Kiuchi (reviews) [Project Associate Professor]