1950年代からロサンゼルスを拠点に活動してきたアメリカを代表する現代アーティストの一人エド・ルシェ(Ed Ruscha)。彼は1966年から電動カメラを搭載した車を運転し、ロサンゼルスを象徴する通り、サンセット大通りを撮影し続けてきました。その記録は90万枚の画像として残されており、都市の象徴的な空間と日常的な空間双方にとって他に類を見ない包括的な記録を形成しています。これらの画像の大部分は現在ゲティ研究所(Getty Research Institute)に保管されている。「Ed Ruscha’s Streets of Los AngelesArtist,Image,Archive,City」は、このアーカイブを使用し、デジタル人文学、文化地理学、建築、美術史、写真、視覚文化などの幅広い分野を横断的に研究された成果をまとめた(デジタル)出版物(https://www.getty.edu/publications/ruscha/)です。

本レクチャーでは、出版物の編集を担当したゲティ研究所のエミリー・ピューをお招きします。彼女は、建築とそのメディア──写真、映画、物理的模型など──に関心を持ち、近年ではコンピュテーションやデザイン技術が建築史に果たしてきた役割、そして美術史におけるデジタルメディアとその基盤となるインフラに焦点を当てた研究に取り組んできました。これには、物理資料のデジタル化、3Dスキャン、コンピュータビジョン、コレクションのメタデータおよびその関連するワークフローやプロセスなどが含まれます。
都市空間を文化生産の場、抵抗の場、芸術表現の発信の場、そしてコミュニティ構築の場としていかに読み取ることができるか、そしてアーカイブの広範さとそれを評価する学術研究においてデジタル技術を活用することの可能性について伺います。
| 日時 | 2025年12⽉15日(月)18:00–19:30 |
| 会場 | 京都工芸繊維大学 KYOTO Design Lab 2階 Google Map |
| 登壇者 | エミリー・ピュー[ゲティ研究所 主任リサーチ・スペシャリスト] |
| 入場 | 無料、申込不要 |
| 言語 | 英語 |
エミリー・ピュー Emily Pugh
建築史および都市史を専門とし、現在はゲティ研究所の主任リサーチ・スペシャリストを務める。CUNY大学院で博士号を取得後、ナショナル・ギャラリー(CASVA)でデジタル・ヒューマニティーズ関連プロジェクトを担当。2014年よりゲティ研究所のデジタル・アート・ヒストリー部門を率い、資料のデジタル化や3Dスキャン、メタデータ基盤の整備など、技術と美術史を融合する研究を主導している。著書に『Architecture, Politics, and Identity in Divided Berlin』(2014)、共編著となる『Ed Ruscha’s Streets of Los Angeles: Artist, Image, Archive, City』(2025)がある。
※本イベントでは、記録・広報を目的とした写真および映像の撮影が予定されています。撮影された写真や映像は、KYOTO Design Labの広報活動に関連する各種媒体(Webサイト、SNS、刊行物等)で利用される場合があります。写り込みを希望されない方は当日スタッフまでお申し出ください。
Ed Ruscha is one of the most eminent contemporary American artists, active in Los Angeles since the 1950s. Beginning in 1966, he drove a car equipped with a motorized camera along Sunset Boulevard—one of Los Angeles’s most iconic streets—systematically photographing it over many years. This effort resulted in an archive of 900,000 images, forming an unparalleled and comprehensive record that captures both the symbolic and the everyday spaces of the city. The majority of these images are now preserved at the Getty Research Institute. Ed Ruscha’s Streets of Los Angeles: Artist, Image, Archive, City is a (digital) publication that draws upon this archive to present research spanning digital humanities, cultural geography, architecture, art history, photography, visual culture, and other related fields (https://www.getty.edu/publications/ruscha/).

For this lecture, we welcome Emily Pugh of the Getty Research Institute, who served as the editor of the publication. Her research explores architecture and its media—such as photography, film, and physical models—and in recent years she has focused on the roles computation and design technologies have played in architectural history, as well as digital media and its underlying infrastructures within art history. Her work encompasses the digitization of physical materials, 3D scanning, computer vision, and the metadata, workflows, and processes involved in managing cultural collections.
This talk will examine how urban space can be interpreted as a site of cultural production, resistance, artistic expression, and community building. It will also explore the possibilities of employing digital technologies to evaluate and activate large-scale archives, and the scholarly potential that emerges from such interdisciplinary approaches.
| Date | 15 December 2025, 18:00–19:30 |
| Venue | 2F, KYOTO Design Lab Google Map |
| Speaker | Emily Pugh [Principal Research Specialist, Getty Research Institute] |
| Admission | Free, no registration required |
| Language | English |
Emily Pugh
Emily Pugh is a Principal Research Specialist at the Getty Research Institute, specializing in architectural and urban history. Her publications include the 2014 book Architecture, Politics, and Identity in Divided Berlin and essays for photographies and Debates in the Digital Humanities, and the co-edited book Ed Ruscha’s Streets of Los Angeles: Artist, Image, Archive, City (2025). Her work has been supported by the Center for Architecture Theory Criticism History at the University of Queensland and by the Humboldt University in Berlin where she served as the 2022–23 Rudolf Arnheim Visiting Professor.
*Photos and videos will be taken during the event solely for documentation and publicity purposes. These may be used in KYOTO Design Lab’s official media, such as the website, social media, and publications. If you prefer not to appear in photos or videos, please inform a staff member during the event.