KYOTO Design Lab 10周年記念連続シンポジウム
KYOTO Design Lab 10th Anniversary Symposium Series
Table of Contents
-
2023年8月25日(金)- 8月27日(日) 終了
サーキュラーデザイン/Circular Design
システム移行を前提とした循環デザイン
-
2023年9月16日(土) 終了
ランドスケープ・デザイン/Landscape Design
風景の未来ー誰が風景を変えているのか?
-
2024年2月10日(土) 終了
ダイナミック・ヘリテージ/Dynamic Heritage
文化財保存における新しい方法論
-
2024年3月8日(金) 終了
アダプティブ・デザイン/Adaptive Design
オルタナティブな未来へ:木質材料の新しいデザイン・加工・組立システム
-
2024年5月18日(土) 終了
ワールドビュー・デザイン/Worldview Design
生存の未来ー未来の生存
2014年に発足した京都工芸繊維大学KYOTO Design Labは、 世界有数の研究機関とのコラボレーションを展開し、 国内屈指の規模でデジタルデザインの教育・研究を行う 拠点組織へと成長しつつあります。 地球規模の気候変動のもとで循環型社会の構築が求められる今、 私たち自身のあり得べき未来像とは何でしょうか? 2023年夏から5回にわたる連続シンポジウムを通じ、その議論を深めていきます。
Since its inception in 2014 at Kyoto Institute of Technology, KYOTO Design Lab has grown into a leading center for digital design education and research, fostering collaborations with prestigious research institutions worldwide. As we confront the urgent necessity of constructing a circular society in the face of global climate change, it begs the question: What should our envisioned future look like? Beginning in the summer of 2023, we will embark on a journey of exploration through a series of five consecutive symposiums, delving deep into this very discussion.
2014年に発足した京都工芸繊維大学KYOTO Design Labは、世界有数の研究機関とのコラボレーションを展開し、国内屈指の規模でデジタルデザインの教育・研究を行う拠点組織へと成長しつつあります。地球規模の気候変動のもとで循環型社会の構築が求められる今、私たち自身のあり得べき未来像とは何でしょうか?2023年夏から5回にわたる連続シンポジウムを通じ、その議論を深めていきます。
Since its inception in 2014 at Kyoto Institute of Technology, KYOTO Design Lab has grown into a leading center for digital design education and research, fostering collaborations with prestigious research institutions worldwide. As we confront the urgent necessity of constructing a circular society in the face of global climate change, it begs the question: What should our envisioned future look like? Beginning in the summer of 2023, we will embark on a journey of exploration through a series of five consecutive symposiums, delving deep into this very discussion.
サーキュラーデザイン
Circular Design
終了
25th August -
27th August 2023
システム移行を前提とした循環デザイン
Circular Design for System Transition
サーキュラーエコノミーへの移行=Transitionにあたって、その際の産業生態系やそれを取り巻く制度設計や人材育成はどうあるべきか、そしてこのデザインプロセスを下支えする新たな価値観や世界観はいかに獲得できるかなどについて、多様なバックグラウンドを持った有識者とともに議論を深める。
We will have in-depth discussions with experts from diverse backgrounds to explore various aspects as we transition towards a Circular Economy. These discussions will delve into topics like shaping the industrial ecosystem, designing institutions, and fostering talent development during this transitional phase. Furthermore, we will also explore how to embrace new values and perspectives that will support and enhance the design process.
開催日程/Date
- 2023年8月25日(金) 13:00-18:00
- 2023年8月26日(土) 9:30-18:00 一般参加可
- 2023年8月27日(日) 9:30-17:00 一般参加可
開催場所/Place
〒606-8585 京都市左京区松ケ崎橋上町1
京都工芸繊維大学 松ヶ崎キャンパス KYOTO Design Lab
Kyoto Institute of Technology
Matsugasaki, Sakyo-ku, Kyoto,
6068585 JAPAN
登壇者プロフィール/Speaker Profile
- Associate Professor, RMIT University 赤間陽子 Yoko Akama
- 東京大学 特任准教授 天沢逸里 Eri Amasawa
- 東京造形大学 准教授 岩瀬大地 Daichi Iwase
- 京都工芸繊維大学 教授 奥林里子 Satoko Okubayashi
- 国際教養大学 准教授 工藤尚悟 Shogo Kudo
- 金沢大学 准教授 河内幾帆 Ikuho Kochi
- 合作株式会社 取締役 西塔大海 Motomi Saito
- 日立製作所 研究開発グループ 曽我 修治 Shuji Soga
- 国立環境研究所 資源循環社会システム研究室 田崎智宏 Tomohiro Tasaki
- 慶應義塾大学 教授 田中浩也 Hiroya Tanaka
- 京都工芸繊維大学 講師 津田和俊 Kazutoshi Tsuda
- 多摩美術大学 教授 中村寛 Yutaka Nakamura
- 九州大学 准教授 早渕百合子 Yuriko Hayabuchi
- 京都工芸繊維大学 准教授 水内智英 Tomoihide Mizuuchi
- 京都工芸繊維大学 教授 水野大二郎 Daijiro Mizuno
- 造形構想株式会社 代表取締役 峯村昇吾 Shogo Minemura
- 慶應義塾大学 特任講師 湯浅亮平 Ryohei Yuasa
- 株式会社Re:Public
共催/Joint sponsorship
ランドスケープデザイン
Landscape Design
終了 16th September 2023
風景の未来ー誰が風景を変えているのか?
Future of Landscapes
欧州は温暖化によりアルプス氷河が溶けることで水道水源と電力源枯渇問題を抱えている。19世紀、欧州はプラントハンターによりアジア諸国から植物を移入してきたが、温暖化により現代庭園の風景も変わりつつある。日本では山林の植林された桜や紅葉の景観は近代のものであり、新種を得て全国に普及した。近年は温暖化による季節、風致の変化が目立ち始めた。本講演では、3Dスキャンによって風景の解析を行うデジタル技術の先駆者・ETH名誉教授クリストフ・ジロ―を招聘。風景が人新世にどのようにあるかをスイスと日本から議論する。
Europe is facing water and electricity shortages as the Alpine glaciers melt due to global warming. In the 19th century, plant hunters brought plants from Asia to Europe, but global warming is changing the landscape of modern gardens. In Japan, planted mountain forests, cherry blossom and autumn foliage landscapes are modern, and new species have been acquired and spread throughout the country. In recent years, changes in seasons and landscapes have become more pronounced due to global warming.The lecture will feature Christophe Girot, professor emeritus at ETH, a pioneer in digital technology for analyzing landscapes through 3D scanning. What these landscapes look like in the Anthropocene will be discussed from Switzerland and Japan.
開催日程/Date
- 2023年9月16日(土) 13:30-18:00
開催場所/Place
〒606-8585 京都市左京区松ケ崎橋上町1
京都工芸繊維大学 松ヶ崎キャンパス 京都工芸繊維大学60周年記念館
Kyoto Institute of Technology
Matsugasaki, Sakyo-ku, Kyoto,
6068585 JAPAN
ダイナミックヘリテージ
Dynamic Heritage
終了 10th February 2024
Dynamic Heritage−文化財保存における新しい方法論
Dynamic Heritage- New Methodology for Cultural Heritage Preservation
本シンポジウムは、伝統木造建築の保存において現状を詳細に記録できる点群データの活用,デジタルツールの活用を考え、建物の修理経緯や修理方針の検討において、建築史に先端技術を組み合わせた文化財保存における新しい考え方「Dynamic Heritage」を議論したい。
This symposium aims to delve into the use of point cloud data and digital tools to comprehensively document the current state of preservation in traditional wooden architecture. Furthermore, it intends to foster discussions on integrating cutting-edge technology into architectural history, paving the way for a fresh perspective on cultural heritage preservation known as “Dynamic Heritage.” This perspective is particularly relevant when examining the history of building repairs and repair strategies.
開催日程/Date
- 2024年2月10日(土)
開催場所/Place
〒606-8585 京都市左京区松ケ崎橋上町1
京都工芸繊維大学 松ヶ崎キャンパス
京都工芸繊維大学60周年記念館 2階大ホール
Kyoto Institute of Technology
Matsugasaki, Sakyo-ku, Kyoto,
6068585 JAPAN
登壇者プロフィール/Speaker Profile
- 文化庁 岡本公秀 Kimihide Okamoto
- 清水建設 池内匠 Takumi Ikeuchi
- 清水建設 下平貴之 Takayuki Shimodaira
- 竹中工務店 林瑞樹 Mizuki Hayashi
- 京都工芸繊維大学 教授 清水重敦 Shigeatsu Shimizu
- 京都工芸繊維大学 教授 満田衛資 Eisuke Mitsuda
- 京都工芸繊維大学 特任研究員所属 バルナ・ゲルゲイ・ペーター BARNA Gergely Péter
- 京都工芸繊維大学 准教授 村本真 Makoto Muramoto
アダプティブデザイン
Adaptive Design
終了 8th March 2024
オルタナティブな未来へ:木質材料の新しいデザイン・加工・組立システム
Emerging Design, Fabrication and Assembly System focusing on Alternative Ways of Using Timbers
未曾有の社会及び気候変動に面し、近代主義的な価値観は今まさに転換を迫られている。同じ品質のものを素早く大量に供給することから、カスタマイズされた製品をその都度適切な量だけ流通させることへと、社会の関心は移行しつつある。このような課題に対応するため、近年のデジタル技術を活用したオルタナティブな木質材料のデザイン・加工・組立システムについて議論する。
In the face of unprecedented social and climate change, modernist values are being in a state of urgency to change. Society's attention is shifting from supplying large quantities of the same quality product quickly to distributing customized products in appropriate quantities on a case-by-case basis. To address these challenges, we will discuss alternative ways of using timbers; design, fabrication, and assembly systems that take advantage of emergent digital technologies.
開催日程/Date
- 2024年3月8日(金)17:00-19:30
開催場所/Place
〒606-8585 京都市左京区松ケ崎橋上町1
京都工芸繊維大学 松ヶ崎キャンパス
KYOTO Design Lab 2F
Kyoto Institute of Technology
Matsugasaki, Sakyo-ku, Kyoto,
6068585 JAPAN
登壇者プロフィール/Speaker Profile
- co-founder and CTO / ChiefArchitect, Automated Architecture ltd ジル・レツィン Gilles Retsin
- 株式会社山翠舎 代表取締役社長 山上浩明 Hiroaki Yamagami
- 筑波大学 博士研究員 兼三菱地所設計 厚見慶 Kei Atsumi
- 京都工芸繊維大学 特任准教授 木内俊克 Toshikatsu Kiuchi
- 京都工芸繊維大学 特任研究員 バルナ・ゲルゲイ・ペーター BARNA Gergely Péter
- 京都工芸繊維大学 特任研究員 戸村陽 Yo Tomura
- 京都工芸繊維大学 教授 呉明珊 Ng Ming Shan
ワールドビュー・デザイン
Worldview Design
終了 18th May 2024
生存の未来ー未来の生存
The future of existence - Existence of the future.
これまでのKYOTO Design Lab 10周年記念連続シンポジウム(サーキュラーデザイン、ランドスケープデザイン、ダイナミックヘリテージ、アダプティブデザイン)での議論を総括し、これからのデザイン・建築に求められる「世界観」とはどうあるべきか、世界観創出に必要な方法や技術とはなにかその検討を深めます。
This symposium will summarise the discussions from the previous KYOTO Design Lab 10th anniversary symposia (Circular Design, Landscape Design, Dynamic Heritage and Adaptive Design) and deepen the examination of what kind of 'worldviews' are required for design and architecture in the coming future and what methods and technologies are necessary to create such worldviews.
開催日程/Date
- 2024年5月18日(土) 13:00-17:00
開催場所/Place
〒606-8585 京都市左京区松ケ崎橋上町1
京都工芸繊維大学 松ヶ崎キャンパス KYOTO Design Lab 2F
Kyoto Institute of Technology
Matsugasaki, Sakyo-ku, Kyoto,
6068585 JAPAN
登壇者プロフィール/Speaker Profile
- コダマシーン 金澤韻 Kodama Kanazawa
- 京都市立芸術大学 准教授 砂山太一 Taichi Sunayama
- 京都市立芸術大学 講師 谷川嘉浩 Yoshihiro Tanigawa
- コダマシーン 増井辰一郎 Shinichiro Masui
- 京都府立大学 准教授 松田法子 Noriko Matsuda
- 京都工芸繊維大学 特任准教授 木内俊克 Toshikatsu Kiuchi
- 京都工芸繊維大学 准教授 木下昌大 Masahiro Kinoshita
- 京都工芸繊維大学 准教授 津田和俊 Kazutoshi Tsuda
- 京都工芸繊維大学 准教授 水内智英 Tomohide Mizuuchi
- 京都工芸繊維大学 教授 水野大二郎 Daijiro Mizuno
- 京都工芸繊維大学 准教授 村本真 Makoto Muramoto
- 京都工芸繊維大学 教授 山崎泰寛 Yasuhiro Yamasaki
Words for Designing Futures
5回のシンポジウムで展開された議論からキーワードを抽出し、これからのD-labが向かう世界像のエッセンスを提示します。
Key words will be picked out from the discussions developed in the five symposiums to present the essence of the vision of the world that D-lab will be heading for in the future.
-
量として減らしていくための戦略、フローの循環からストックの循環に移行するための戦略のようなものが必要だと思うんですね。
I think we need some kind of strategy to reduce it as a quantity, a strategy to move from a flow cycle to a stock cycle.
慶應義塾大学 教授
田中浩也
-
「これが変わるとこうなりますよ」というのがなるべくシンプルに単純化された状態で伝わると、消費者がそれをベースにした行動変容ができるのではないか。
If "this is what happens when this is changed" is conveyed in as simple and simplified a manner as possible, consumers will be able to change their behavior based on this information.
金沢大学 准教授
河内幾帆
-
予防的、改良的、あるいは修復的、治癒的なアプローチというのが非常に重要です。そして、より暴力が縮減されていくシステムをデザインを提供できる段階にあるんじゃないか
It is very important to have a preventive, remedial, or restorative and curative approach. And I think we are at a stage where we can offer designs for systems that will reduce violence more.
多摩美術大学 教授
中村寛
-
これは大崎町で実感していることなんですけれど、市民の2%ぐらいの人が納得して行動を起こすようになると、物事は動くんですよ。それって、すごく希望だなと思います。
This is something I have experienced in Osaki Town, but when about 2% of the citizens are convinced to take action, things start to move. I think that is very hopeful.
合作株式会社 取締役
西塔大海
-
スケールアップするためのアントレプレナーシップではなく日々の暮らしを良くするための企てという意味での「ローカル・アントレプレナーシップ」が起きているように感じています。
I feel that "local entrepreneurship" is happening, not in the sense of entrepreneurship to scale up, but in the sense of schemes to improve our daily lives.
国際教養大学 准教授
工藤尚悟
-
知ること、アクセスすること、理論化できないことに対してつねに注意深く敏感に反応できる状態で、敬意と感受性を持って“違い”にかかわらなければならないと思っています。
I think that we must engage "difference" with respect and sensitivity, always alert and sensitive to what we know, what we have access to, and what we cannot theorize.
Associate Professor, RMIT University
赤間洋子
Circular Design
サーキュラーデザイン
2023.8.26 sat - 8.28 mon
-
私たちはいま、真剣に自然について考えなければいけないときに来ている。『もののあはれ』の瞬間がいま非常にめまぐるしく起こっているということ。
“We are at a juncture where we must deeply reconsider our relationship with nature.Today, we are witnessing these moments of mono no aware unfolding at an unprecedented pace.
スイス連邦工科大学チューリッヒ校 名誉教授
クリストフ・ジロー Christophe Girot
-
非常に正確なモデルを適切に読んでいくということにより目に見えない力がそこに働いていることも理解することが可能になる。
It is important to interpret it correctly. This allows for the understanding of the invisible forces that may be at play within that space, as well.
スイス連邦工科大学チューリッヒ校 ランドスケープ研究室
マティアス・フォルマー Matthias Vollmer
-
現在は国や地方自治体のほか市⺠や企業の参加が必須となり、責任も問われているという変化のなかで、未来の風景をどう考えていくのか。
Today, the participation of citizens, businesses, and both national and local governments is essential, with growing accountability required. Amid these changes, how should we envision the landscapes of the future?
京都大学 教授
中嶋節子 Setsuko Nakajima
-
変わってしまった植生は修復不可能だが、適応のためには文化を記憶として継承していくことが必要ではないか。
While altered vegetation cannot be restored, it is vital to reframe narratives as representations of a shared world and to preserve culture as collective memory to adapt to these changes.
京都工芸繊維大学 名誉教授
小野芳朗 Yoshio Ono
-
自然の脅威に対する適応と、単に起こってしまう変化を否応なく受け入れているということの境目はどこにあるのか。
Where do you draw the line between genuine adaptation and mere acceptance?
京都工芸繊維大学 特任准教授
木内俊克 Toshikatsu Kiuchi
Landscape Design
ランドスケープデザイン
2023.9.16 sat
-
保存・安全・活用の3つの側面に寄り添う先端技術の応用のあり方をいかに追求していくのかを考えることが、ダイナミックヘリテージの求める目標
The true aim of Dynamic Heritage is to explore how advanced technologies can be applied in ways that support the three pillars of preservation, safety, and utilization.
京都工芸繊維大学 教授
清水重敦 Shigeatsu Shimizu
-
そう遠くない状況で構造解析モデル化ができ、耐震診断が比較的早くできるようになるのではないか
In the near future, we should be able to create structural analysis models and conduct seismic assessments relatively quickly
京都工芸繊維大学 教授
満田衛資 Eisuke Mitsuda
-
職人の動作をアーカイブすることは技能の種として文化を後世に残すことに貢献する。
Archiving the movements of craftsmen helps preserve the cultural essence of these skills for future generations.
京都工芸繊維大学 准教授
村本 真 Makoto Muramoto
-
文化はひとつの文化財で語れるものではない。本殿だけではなく鳥居や御神体の山、祭りといったものがなければ神社として一体性が残らない。
Culture cannot be fully captured by a single cultural property. For example, even if the main hall of a shrine is designated as an important cultural property, the shrine loses its integrity without elements like the torii gate, the sacred mountain, and the festivals.
文化庁
岡本公秀 Kimihide Okamoto
-
新しい技術に変わるときにはやり方が変わるので、何かがすっぽりと抜け落ちてしまうリスクが出てきてしまう。
When new technologies replace traditional methods, the approach changes, and there is always the risk that something crucial could be overlooked.
竹中工務店
林 瑞樹 Mizuki Hayashi
-
大事なのは、BIM化すること、特殊なフレームワークを開発して固めていくのではなく、発生している問題によって柔軟に手段を選ぶこと
The key is not to rigidly develop a specialized framework for BIM, but to remain flexible and select the appropriate methods based on the specific challenges that arise.
京都工芸繊維大学 特任研究員
バルナ・ゲルゲイ・ペーター Barna Gergely Péter
Dynamic Heritage
ダイナミックヘリテージ
2024.2.10 sat
-
建築というのは誰にとっても手に届くものでなければならない。すなわち大量につくれる建築物でなければなりません。
Architecture must be something that is accessible to everyone—in other words, it must be something that can be produced in large quantities.
co-founder and CTO/ChiefArchitect,Automated Architecture ltd.
ジル・レツィン Gilles Retsin
-
どのようにマテリアルを動かしプロジェクトを進行するかということだけではなく、他の分野といかに統合・融合していくのかが重要
The key issue is not just how materials are managed or projects are executed, but how to foster integration and collaboration across different disciplines.
京都工芸繊維大学 特任准教授
呉 明珊 Ming-Shan Ng
-
再生木材は2つとして同じものはなく、これを市場にスケールアップしていくときに、どうやって質をコントロールするのか、どう定義するのか
When working with reclaimed timber, as we think about scaling this to the market, it becomes crucial to define and manage that quality—how the materials are processed, how they are fabricated.
筑波大学 博士研究員 兼 三菱地所設計
厚見 慶 Kei Atsumi
-
コストダウン以上に、どれだけビジネスの対象となる古民家や古材の単価を押し上げる価値をつくることができるのか。
More than just cutting costs, the key is how much value we can generate to raise the unit price of the traditional houses and reclaimed timber we work with as business assets.
株式会社山翠舎 代表取締役社長
山上浩明 Kei Atsumi
-
少し時代をさかのぼれば、設計も大工さんなどつくる人たちが直接的に担っていたわけで、そうした状況にいま戻りつつあるのかなと。
If we look back a bit in time, design used to be handled directly by the builders themselves, like carpenters—and it feels like we may be returning to that kind of situation.
京都工芸繊維大学 特任研究員
戸村 陽 Yo Tomura
-
たんに自動化やデジタルツールを使うということだけではなく、新しい質を生み出していくということが重要
What struck me as important was not simply the use of automation or digital tools, but the creation of new kinds of quality.
京都工芸繊維大学 特任研究員
バルナ・ゲルゲイ・ペーター Gergely Péter Barna
Adaptive Design
アダプティブデザイン
2024.3.8 fri
-
いまデジタル技術を活用しデータとして保存しておけば、100年後、そのときの人類がうまく活用してもらえるかもしれない。
By preserving data using digital technology today, future generations may find that data invaluable in the same way.
京都市立芸術大学 准教授
砂山太一 Taichi Sunayama
-
庭が都市のなかに埋め込まれている貴重な土の面だとすると、その意味合いは決して視覚的なデザインの完成度の問題だけではなくなってきているところがあるのではないか
If we consider a garden as a valuable patch of soil embedded within the urban landscape, its significance goes beyond just the visual design aspect.
京都府立大学 准教授
松田法子 Noriko Matsuda
-
資本主義が進んでいくにつれ、それが自己目的化して止められなくなり自分自身の住む環境を食いつくそうとしているなかでどうやってブレーキをかけるのか。
As capitalism continues to accelerate, it risks becoming self-perpetuating, consuming the very environment we live in. In such a world, the question becomes: how do we apply the brakes effectively?
コダマシーン
金澤 韻 Kodama Kanazawa
-
航路がない群島を繋げ、突き詰めていく。その行為が“新しい”ことになる世界になれば。
If we can connect islands without set routes and explore them deeply, perhaps that very act could become what is considered ‘new’ in the world.
コダマシーン
増井辰一郎 Shinichiro Masui
-
プルリバーサルの世界観を目指すことそのものに安住せず実践すること、課題との向き合い方の解像度を変えていくためにこういった場を継続したい
Rather than settling into the pursuit of a pluriversal worldview, we must continue to put it into practice. I hope to keep creating spaces like this in order to shift the resolution at which we engage with the issues we face.
京都工芸繊維大学 教授
山崎泰寛 Yasuhiro Yamasaki
-
いろんな点を繋ぐときに大事になってくるのが、範例。ノウハウや視点の提案などという抽象性にとどまるのではなく、範例という典型例を示せるかどうか
When connecting various points, what becomes essential is the exemplar. Rather than staying in the realm of abstract suggestions like know-how or perspectives, the question is whether we can present concrete exemplars as typical cases.
京都市立芸術大学 講師
谷川嘉浩 Yoshihiro Tanigawa
Worldview Design
ワールドビューデザイン
2024.5.18 sat