Design Researcher in Residence [2019/12-2020/11]

拡張建築──未来の大工はデジタル木材の夢を見るか?

建築遺産を「過去の記念碑」ではなく、現在にも応用可能な設計資料として捉え、今日のデジタルファブリケーションを「未来の伝統」の道具として再定義することは可能か。

文化財指定の対象となるような伝統建築は、博物館の展示物のように鑑賞対象として扱われるため、当時の建築がどのような素材や技術、設計理論に基づくのか十全に理解できない。もし過去に時間を遡り、建設当時の大工からそれらを学ぶことができたならば、現代の技術と融合した新たな建築をどのように思索することができるだろうか。

本プロジェクトでは、伝統的な大工がどのように当時の生産工程を理解し、現代で扱われている素材や技術を用いる判断をしているのかを手がかりに、伝統的な建築の設計手法(マテリアルベースな職人の手仕事)とデジタルファブリケーション(効率重視の自動化やロボティクスのような先端技術)を接続し、未来の設計手法を開発することを目指す。

ゼロから新しいものを作るのではなく、既存のものを拡張することで、より持続可能な未来を築くことを示す。

バルナ・ゲルゲイ・ペーター
ブダペスト出身。ドイツの楽器アーティストであるマンフレッド・ブレファートや、ハンガリーでは工業デザイナーのフェレンツ・コラーと仕事をした後、2010年から京都に移り、京都工芸繊維大学で伝統的な木造軸組構法を学び、卒業後、宮大工として奈良県の重要文化財である称念寺の保存に従事した。2018年、同大学大学院で博士号を取得し、 (株) ネオマテリアでデジタル製造のデザイン研究員として入社。2019年12月から京都工芸繊維大学 KYOTO Design Labがおこなう、デザイナー・イン・レジデンス 2019に参加する。

Design Researcher in Residence [2019/12-2020/11]

Architecture Extended – Do Future Carpenters Dream of Digital Wood?

How could architectural heritage be not just regarded as a memento of the past, but the strategies of its creation be extended to the present, redefining contemporary digital manufacturing as the tools for future traditions?

The instances of traditional architecture from the past are often merely regarded as precious old objects, that are just to be preserved in their existing material form. Doing so, we might overlook the fact, that they are actually physical manifestations resulting from an ever changing series of human creativity based on material knowledge, innovation and theory.

If we rewinded the time to a certain point of the past, we would find that what we consider as traditional today, was actually a contemporary solution of problems in complex socio-cultural contexts, using the then latest, cutting edge technologies. Using Research through Design methods, the aim of this project is to create a link between the traditional analog and present day digital approaches by understanding the pragmatic strategies behind the creation workflow of traditional carpenters, and applying these to the paralleling modern manufacturing technologies.

Re-orientating the often efficiency focused automated digital manufacturing of our age in a more material based, craftsmanship-like dimension can also help us to concentrate rather on how we can extend the existing, than keep creating new from the scratch, resulting in a more sustainable future.

BARNA Gergely Péter
He was born in Budapest, Hungary. After gaining practical skills at the workshop of music instrument artist Manfred Bleffert in Germany, and industrial designer Ferenc Koller in Hungary, he moved to Kyoto in 2010 to study traditional wooden architecture. Parallel to his academic studies, he kept working as a carpenter at various restoration sites, such as the Important Cultural Property Shonen-ji temple in Nara Prefecture. Completing his Doctoral degree in Design Science at the Kyoto Institute of technology in 2018, he entered Neomateria Co. Ltd., a Kyoto based 3D printing material development company as a design researcher in digital manufacturing.