水野大二郎教授・Synfluxの編著、『サステナブル・ファッション ありうるかもしれない未来』(学芸出版社)が出版されました。水野教授としては津田和俊講師との共著『サーキュラーデザイン −持続可能な社会をつくる製品・サービス・デザイン』、緒方胤浩さんとの共著『FOOD DESIGN フードデザイン 未来の食を探るデザインリサーチ』に続く刊行となります。

これからのデザインには、人類の望ましい未来を奪う現在の生産・消費活動を改め持続可能な未来をつくることが切実に求められるだろう。 ── プロローグより

地球温暖化による気候変動が現実のものとなる昨今、環境問題への配慮と共に大量生産に支えられてきた産業構造の転換を迫られています。本書はファッションにフォーカスし、微生物を培養した生地で服をつくる、コンピュータ・アルゴリズムを利用することで生産・消費を最適化、バーチャルリアリティを活用したファッションの新たな楽しみ方の追求、廃棄物を資源として再活用するという4つのアプローチから、大量生産・新品・所有の概念の再構成を目指した取り組みを紹介。持続可能な地球とファッションの未来を共有し、具体的に動き出すための方法論を記した一冊になっています。

D-labとワコール人間科学研究所で共同研究を行なっている生分解可能な素材を用いた「未来の下着」プロジェクトをはじめ、コンピューターを用いてコストやマテリアルの廃棄を最小化したデザイン、衣服のデジタルデータを画面上で実装できるデジタルウェア、衣服の購入者が特定の古着を工場に送付してリサイクルするプログラムや古繊維から再生された高品質リサイクル糸などのアップサイクルまで、さまざまなブランドやデザイナーによる実例も多数紹介。

持続可能性と社会経済活動の二つを兼ね備えたサステナブル・ファッションの実現の可能性を探求し、大量生産・新品・所有を超えた豊かさとはなにか、未来のファッションと産業の存在形態を考察したものとなっています。

書籍の詳しい情報は学芸出版社のサイトをご覧ください。


サステナブル・ファッション ありうるかもしれない未来

水野大二郎, Synflux 編著 (水野大二郎, Synflux, 川崎和也, 佐野虎太郎, 平田英子 著)
装丁 UMA/design farm

主要目次

プロローグ 今、ファッション業界で何が起きつつあるのか
1章 サステナブル・ファッションとは何か
2章 生分解・再生するファッションデザイン:バイオマテリアルとサステナビリティ
3章 最適化するファッションデザイン:コンピュテーショナル・デザインとサステナビリティ
4章 脱物質化するファッションデザイン:バーチャルリアリティとサステナビリティ
5章 循環化するファッションデザイン:新品であること以外の価値を生み出せるか?
6章 次世代ファッションデザイナーの育成が始まっている
エピローグ 消費社会の価値観を変えられるか?

ISBN|978-4-7615-2828-7
体裁|A5・240頁
価格|本体2800円+税
発行|2022年9月20日
出版|学芸出版社 http://www.gakugei-pub.jp

Publication: “Sustainable fashion: Possible future” by Professor Daijiro Mizuno and Synflux(Gakugei Shuppansha). This is the next publication for Professor Mizuno after “Circular Design: Products, Services, and Businesses that Create a Sustainable Society” co-authored with Lecturer Kazutoshi Tsuda, and “FOOD DESIGN: Design Research for Future Food” co-authored with Kazuhiro Ogata.

The design of the future will be desperately needed to create a sustainable future by changing the current production and consumption activities that deprive humanity of a desirable future.

── from the prologue

As climate change due to global warming has become a reality in recent years, we are under pressure to change the industrial structure that has been supported by mass production, along with consideration for environmental issues. Focusing on fashion, this book introduces efforts to reconfigure the concepts of mass production, new products, and ownership through the four approaches of making clothes from fabrics cultivated by microorganisms, optimizing production and consumption by using computer algorithms, pursuing new ways to enjoy fashion using virtual reality, and recycling the waste as a resource. and new products, and the reconfiguration of the concept of ownership. The book describes a methodology to share a sustainable future for the earth and fashion and to make concrete moves.

The book includes the “Underwear of the Future” project using biodegradable materials, which is being jointly researched by D-lab and the Wacoal Institute of Human Sciences; computer-aided design that minimizes cost and material waste; digital wear that can implement digital data of garments on screen; and a system that allows the purchaser of a garment to Many examples from various brands and designers are also presented, including a program in which certain used clothing is sent to a factory for recycling and high-quality recycled yarn reclaimed from old fibers.

The exhibition explores the possibility of realizing sustainable fashion, which combines sustainability and socioeconomic activities, and examines the future of fashion and the industry’s mode of existence, what affluence transcends mass production, new products, and ownership.

For more information about the book, please visit Gakugei Shuppansha website.


Sustainable fashion: Possible future

Editing and writing|Daijiro Mizuno, Synflux (Writing|Daijiro Mizuno, Synflux, Kazuya Kawasaki, Kotaro Sano, Eiko Hirata )
Book design|UMA/design farm

index

prologue What is happening in the fashion industry today?
Chapter 1 What is Sustainable Fashion?
Chapter 2 Biodegradable and regenerative fashion design: Biomaterials and sustainability
Chapter 3 Optimizing Fashion Design: Computational Design and Sustainability
Chapter 4 Dematerializing Fashion Design: Virtual Reality and Sustainability
Chapter 5 Circulating Fashion Design: Can we create value other than being new?
Chapter 6 Training of the next generation of fashion designers has begun.
epilogue Can we change the values of a consumer society?

ISBN|978-4-7615-2828-7
Format|A5・240pages
Price|2,800yen (+tax)
Publishing|2022/9/20
Publication|Gakugei Shuppansha http://www.gakugei-pub.jp