京都工芸繊維大学KYOTO Design Labでは、KYOTO Design Lab10周年を記念し、5つの連続シンポジウムを開催しています。「Designing Possible Futures」をスローガンに、次世代の都市・デザイン・建築の学問的拠点として、そのありうるべき未来について議論を深めていきます。
2024年5月18日に開催された最終回となるシンポジウムのテーマは、「生存の未来─未来の生存」。当日おこなわれた12名による講演とディスカッションについて、そのエッセンスをお届けします。
Introduction
「Worldview Design」とはなにか
「サーキュラーデザイン」「ランドスケープデザイン」「ダイナミックヘリテージ」「アダプティブデザイン」をテーマに実施されてきた連続シンポジウムを締めくくる今回は、「ワールドビューデザイン」をキーワードに設定。
シンポジウムのイントロダクションでは、「生存の未来─未来の生存」というタイトルについて、未来デザイン・工学機構(デザイン学)でメタ・デザインを研究する水内智英氏が「私たち自身のありうるべき未来像を描くという意味で、今回のシンポジウムをどのようにまとめていくべきかを考えるなかで生まれた言葉」と説明。そのうえで、「過去4回のシンポジウムで扱ってきたトピックの背景にはどのような世界観があるのかということをもう一度深掘りし、これからのデザインや建築に求められる世界観や、世界観の創出が可能であるならばどのような方法や技術、態度によってなされるのかについて議論を深めていきたい。さらには研究拠点としてのKYOTO Design Labの未来をどういうふうに想像することができるかについても話を進めていきたい」と目的の共有がおこなわれた。
これまでのD-labプロジェクトについて
水野大二郎
これまでの計4回のシンポジウムの振り返りとともに、2019年から京都工芸繊維大学に着任した水野大二郎教授よりが10年間のD-labのプロジェクトを振り返り、次のように語った。
「KYOTO Design Labではこの10年間、デザインの教育や研究が抱えている危機的状況に対して何が可能かということを検討してきました。こんにちのデザイン教育や研究の領域は非常に拡大傾向にあり、その問題の所在を捉えるのは非常に難しいという状況にあります。
これまでのデザイン、とくに近代化に向けたデザインとは片利的な利益追求のためのものでした。それが、自然環境に代表されるような、あるいはMore than Human的な発想に関係するような“調整的な関係”をどのように結んでいくのかということ、さらに循環型社会の実現といったように枯渇性資源を前提とするなかでどのように動的平衡を目指すのかということに拡張していきました。しかし、すでに自然と人工物の見分けがつかない空間が外に散らばっているなかで、今日の状況を捉えなければいけません。このような世界観の展開、不可能なものまでもが広がっている状況下において、我々は異なる複数の世界観を貫くような領域を検討していかなければいけないと考えています。また、デジタル技術に関しても、持続不可能な状況からどのように移行していくかが考えるべきポイントであると捉えています。
いま問われているのは、プルリバースといわれる多元世界に向けたデザインをどう実現するのか、市場経済やテクノサイエンスをどう場所に根ざした暮らしに従属させるのか、ということ。持続可能性から再生可能性、さらには望ましい生存可能性への移行を考慮しながらデザインの領域を広げていく。この考え方をKYOTO Design Labで展開することができれば、新たな可能性が生まれると感じています」
Review
これまでのシンポジウムを振り返る
第1回
Circular Design
「システム移行を前提とした循環デザイン」
登壇者:
水野大二郎[京都工芸繊維大学 教授、デザイン理論]
金澤 韻[コダマシーン、キュレーター]
増井辰一郎[コダマシーン、プロデューサー]
シンポジウムを振り返って─水野大二郎氏コメント
「循環型経済・循環型社会を実現するためのデザインをテーマにしたこのシンポジウムでは、じつに多様な領域の話がなされました。自律分散的な資源循環、ビジネスとインダストリアルエコロジー、環境に人間が介入することの暴力性、人材育成や制度設計の課題、土地に根ざしたサーキュラーデザイン──人類学的・環境学的な話から技術的な話まで、いろんな観点からサーキュラーリティとデザインについて議論がおこなわれた3日間になりました」
ゲストセッション:
サステナブルな世界に向けた、現代美術とデザインのアプローチの違い
金澤:私が身を置いている現代美術の世界でも、環境の変化やサステナビリティに向けた取り組みといったものをテーマにした作品が発表されています。なので、使っている言葉は違えども重なっている部分があって、そこが面白いなと思いながらシンポジウムを拝見していました。
資本主義がどんどん進んでいくにつれ、それが自己目的化して止められなくなり自分自身の住む環境を食いつくそうとしている。そんななかでどうやってうまくブレーキをかけるのか、私たちが生きつづけながら何かをストップしていくためのビジョンを探っているんだ、ということがわかりました。
水野:なるほど。望ましい方向を指し示すことが得意なのが現代美術の世界だとすれば、デザインはブレーキを踏むことではなく走る道を変更することに役割が変わりつつあるのかもしれませんね。
増井:自分たちはそこまで大きな世界の話はまだできていないとは思うんですけれど、たとえば、いま大学機関はどういう人を育てようとしているんでしょう? 先ほど水野さんは「市場経済」という話をしていましたが、大学で学んでいる人たちは何を目指して卒業して社会に出ていくのか、ちょっと想像ができないなと。
水野:僕が期待しているのは、放擲された資源を再び価値とみなせるような活動展開です。創造的に再解釈できるようにし、自分たちの営みをいかにつくり出すかということに非常に興味や関心があります。そういう意味では、多元的なビジョンに対してデザインは何が可能なのかということを、それぞれの場所で展開できるようなデザイナーを増やしていく必要があるのではないかと思いますね。
第2回
Landscape Design
「風景の未来─誰が風景を変えているのか?」
登壇者:
木下昌大[京都工芸繊維大学 准教授、建築設計]
松田法子[京都府立大学 准教授、建築史・都市史]
シンポジウムを振り返って─木下昌大氏コメント
「このシンポジウムの内容をまとめると、ひとつは気候変動に適応するかたちで風景を考えていくしかないということ。もうひとつは、それをここ京都で考えたとき、歴史的・文化的に記憶されてきた風景が現代の風景とずれていくことをどう考えるのかということでした。現代の気候変動に適応する風景を未来に向けてデザインしていくうえで、〈物語〉が重要なテーマとなる。そのことが浮かび上がる議論となったと思います」
ゲストセッション
情報を視覚化、最適化するプラットフォームとしての点群データ
松田:点群データについてお聞きしたいです。たとえば現状の庭をアーカイブすることを目的に点群データをとるということが紹介されましたが、庭のデジタルアーカイブにはそれ以外にどういうことがあるのでしょう。
というのも、庭が都市のなかに埋め込まれている貴重な土の面だとすると、その意味合いは決して視覚的なデザインの完成度の問題だけではなくなってきているところがあるのではないかと思っていて、またそういう観点から庭や都市の中の土に対して新しいアプローチをする人たちも少しずつ出てきています。そうした試みがネットワーク化していくことで、都市の中の土壌の環境、ひいては水循環なども変わっていく。だとしたらそれは大きなことですし、絶望しない自然との関わり方なのではないかというふうに思っています。そういうことにデジタルでできる技術やアーカイブはどんな風に関われるのでしょうか。
木下:視覚的なデザインの問題だけではないというのは、まさしくそのとおりです。見えないものを見えるようにすることによって、いろんな人がコミットできる状態、理解ができる状態になると思うんですけれど、その目に見えないものを見えるようにするときに点群データがプラットフォームになるんですね。
スキャンしたものは基本的に3次元の点の集まりで1個1個の点に分解されて情報を持っています。位置情報としてビジュアルとして見せるときにはRGBの色の情報が載っているだけですが、その点に情報を追加することによって、温度分布や湿度分布に置き換わる。つまり色の情報としては連続感がなかったものが、温度で視覚化したときには庭園から出てどこまでも続いていき、同じ問題系のなかにあるようなことが視覚化できる。そのようにデザインするために、もしくは最適化・適応するためのツール、プラットフォームとして点群データを使うことができる、ということなんです。
第3回
「Dynamic Heritage ─文化財保存における新しい方法論」
登壇者:
村本 真[京都工芸繊維大学 准教授、建築構造・材料]
砂山太一[京都市立芸術大学 准教授、アーティスト/プログラマ]
シンポジウムを振り返って─村本真氏コメント
「多層的で複雑な文化遺産の価値を、時間軸を持って残していくためにはどうすればいいのか。シンポジウムでは、これまでのローテクの手法と先端技術を組み合わせていくことの重要性のほか、ロボットアームなどデジタルツールの活用、職人技術をアーカイブすることや、大工の仕事と先端技術の親和性の高め方など、伝統建築を未来につなげていくためのさまざまな課題が提示されました。」
ゲストセッション
「100年後の未来のためのデータ保存」という考え方
村本:日本では文化遺産を修理するとき、全ての部材を解体して修理等を経てあらためて組み上げる方法をとることが多いと思います。点群スキャンは、データは解体後のそれぞれの部材を取得するか、建物全体のデータを表面だけになるが取得するという二通りになる。データの残し方についても、これから議論を深めていかないと、歴史的な保存とうまくミックスしていかないのかなという気がしています。
砂山:木内(俊克)さんに聞いた話ですが、スイスの教会建築は木材が曲がったまま何年も成立していて、保存するときには曲がった木材を使わないと建物が崩壊するので3Dスキャンして曲がった材料を入れ替えるというんですね。いわゆるエンジニアリングの要素だけではない、物自体の存在みたいなものにデジタル技術が迫っているというか。
よく「3Dスキャンは写真を撮るよりもコストも労力もかかるのになんでそれをやるのか」「人間が寸法を測って図を起こすことはナレッジが蓄積されている技術なのだから、それを使ったほうが早いんじゃないか」という指摘がありますよね。その点について、芸術学を教えている立場からちょっと歴史的な観点からお話しますと、たとえば100年前に写真が登場したころの人たちも、どうでもいい写真をいっぱい撮っているんですよ。そして、とりあえず撮ったようなその写真は、100年後を生きる人間にとってはとても活用可能なものなんです。というのも、100年前に撮られた写真をもとにいま現在の我々は100年後の未来を予想することができる。つまり、いまデジタル技術を活用しデータとして保存しておけば、100年後、そのときの人類がうまく活用してもらえるかもしれない。そうした「未来にかける」というやり方もあるのではないかと思っています。
第4回
Adaptive Design
「アダプティブ・デザイン
オルタナティブな未来へ:木質材料の新しいデザイン・加工・組立システム」
登壇者:
木内俊克[京都工芸繊維大学 特任准教授、建築設計]
谷川嘉浩[京都市立芸術大学 講師、哲学]
シンポジウムを振り返って─木内俊克氏コメント
「〈アダプティブデザイン〉がシンポジウムのタイトルですが、その下に〈木質材料の新しいデザイン・加工・組立システム〉といったサブタイトルをつけました。〈アダプティブ〉という概念自体はあらゆる分野に通じ、またときに分野を越えて形成されるものですが、まずは木造建築という具体的な分野を設定することで、既存の産業基盤がどう具体的にいまの時代に応じた新たな適応をとげつつあるのかを議論しやすくなると考えてのことでした。ゲストスピーカーの方々からは多岐にわたるオルタナティブな実例、視点を示していただけたと思います」
ゲストセッション
一般ユーザーに魅力や欲望を求められるためには
谷川:アダプションというのはプロセスだと思うんですよね。つまり、この言葉を使えば、「現在の状態ではなく、別のどこかに動いていくプロセスのことを言いたい」という感じは自然と伝わると思います。スタート地点から別のところに行こうとしている時間的なニュアンスがこもっているということは合意できる。ただ、何に適応しているのかというのはよくわからなくて。
木内:たとえば解体木材リユースとかリノベーションとか、いまあるコンテクストをそんなに変えないで少し手を加えていくというアプローチが、いわゆる新築の建築プロセスと比べても、かなりオルタナティブとして認知されるようになってきましたよね。サーキュラーデザインなどのコンテクストで考えても、環境的には正しい。ただ、やはり適応していく道筋自体に魅力がないと物事は動かない。なので、時代が求める魅力の探索という側面もアダプテーションのなかに入ってくるのかなと思っています。
谷川:なるほど。でも、その魅力を活用するのは、自分たちだけではいけないわけですよね。一般ユーザー、いわゆる公衆に、どういう魅力や欲望を求められるかっていうことが大事になってくる。その点、みんなが魅力を発信している社会のなかでどうすればいいのか、何かアイデアはありますか。
木内:これはもう私の感覚ですけど、一点突破しないことが大事なのではないかと。
谷川:リソースの多様性みたいなことですか。
木内:「この一点でいきます」という話に持っていかないことが大事かなと思っていて、どこにでも組み込みやすいちょっとした便利さや、着実に性能を担保するインフラ的で自律分散的な技術要素(デザイン・加工・組立の補助ツールといったような)によって適応を実現していくことに関心があります。仕組みとして、いかようにでも組み替えられる可能性がある、といったような。そのあたりが揃ってくると、今おっしゃったことにアプローチできるのではないかという予感はしています。
In closing
シンポジウムを終えるにあたって
各回の振り返りの後、登壇者は2つのグループに分かれて今回のシンポジウムのテーマであるWorldview Design について議論が行われました。最後に、登壇者がそれぞれの視点から語ったWorldview Designについての発言を紹介します。
「日々個別のものと状況に面して仕事をしているデザイナーが、結果としてそれらが繋がって成立するシステムや関係性をつくることを考えたとき、世の中にすでにあるものをどのように再編集していくのかという視点が重要になってくるのではないか」(木内氏)
「プルリバーサルの世界観を目指すことそのものに安住せず実践すること、課題との向き合い方の解像度を変えていくためにこういった場を継続したい」(山崎氏)
「いろいろな活動を何がどう柔らかく繋いでいくのか、それがあまり見えてこないことがひとつの課題。たくさんの活動体と緩やかに、排除しあうことなく、どんなふうに併存していくのか。その実現の道筋は大きなことだと思う」(松田氏)
「『環境に影響を与える行動をやめさせなければ』ではなく、見過ごされ無価値だとされてきた意味のシステム、外部にあるものを認識可能なものに引き上げて、どうアクションしていくかが重要」(水野氏)
「見えないもの、多発するコミュニティ、単数の出来事、それぞれを繋いでいく。『理解できない』と思っても、そうやって蓄積したなかでちょっとずつ繋がり、自分のやろうとしているものに反映されているはず」(金澤氏)
「航路がない群島を繋げ、突き詰めていく。その行為が“新しい”ことになる世界になれば」(増井氏)
「ファクターがいつどのように活躍したかを説明することが、課題解決というアウトプットよりも重要。そしてプロジェクトでどう動いていくか、どういう価値観を持つかという記述自体が世界観の共有になる」(砂山氏)
「いろんな点を繋ぐときに大事になってくるのが、範例。ノウハウや視点の提案などという抽象性にとどまるのではなく、範例という典型例を示せるかどうか」(谷川氏)
全5回のシンポジウムを終えて迎えた2025年、KYOTO Design Labは11年目の時を刻み始めています。
At Kyoto Institute of Technology’s KYOTO Design Lab, we are hosting a series of five consecutive symposiums to commemorate the 10th anniversary of KYOTO Design Lab. Guided by the slogan “Designing Possible Futures,” we delve into discussions about our potential future as an academic hub for the next generation in the fields of urban planning, design, and architecture.
In May 18th, 2024, we celebrated the inauguration of this series with the Fourth symposium, titled “The Future of Existence – Existence of the Future” held . We are now delighted to share the crux of these discussions.
Introduction
What Is Worldview Design?
This final installment of the symposium series — which has previously explored themes such as Circular Design, Landscape Design, Dynamic Heritage, and Adaptive Design — brings focus to a culminating concept: Worldview Design.
Opening the session, Tomohide Mizuuchi, a meta-design researcher at the Center for the Possible Futures (Design Studies), offered insight into the symposium’s title, “The Future of Existence – Existence of the Future.” He described it as “a phrase that emerged from the process of reflecting on how best to bring this series to a meaningful close — by envisioning the futures we ourselves might inhabit.”
He went on to outline the goals of the discussion:
“To revisit the worldviews that have shaped the themes of the past four symposiums, and to examine the kinds of worldviews that future design and architecture may demand. If it is indeed possible to design new worldviews, what tools, technologies, and attitudes are necessary to bring them into being? We also hope to explore how we might imagine the future of KYOTO Design Lab itself — as a center for research and innovation.”
Reflecting on a Decade of D-lab Projects
Daijiro Mizuno
As part of a reflection on the four previous symposiums, Professor Daijiro Mizuno — who joined Kyoto Institute of Technology in 2019 — looked back on ten years of work at KYOTO Design Lab with the following remarks:
“Over the past decade, KYOTO Design Lab has been investigating what design education and research can offer in response to the deepening crises we face today. The boundaries of design have expanded dramatically, making it increasingly difficult to identify where the core challenges truly lie.
Historically, particularly during the age of modernization, design was often driven by unilateral profit-seeking. But today, we are beginning to ask different questions: How can we cultivate reciprocal and adaptive relationships, as seen in nature and in ‘more-than-human’ perspectives? How can we move toward dynamic equilibrium in systems based on finite resources — such as through the creation of a circular society?
Yet we now live in a world where the line between the natural and the artificial has become so blurred that old frameworks no longer suffice. In this shifting landscape — where even the impossible now feels within reach — we must explore spaces that cut across singular worldviews and open ourselves to multiplicity. We also need to ask: How might we reimagine digital technologies, and shift away from unsustainable paradigms?
The central question we face now is this: How do we design for a pluriverse? How can market economies and technoscience be reoriented to support lives rooted in place and community? Expanding the scope of design from sustainability to regenerativity, and ultimately toward what we might call ‘desirable livability,’ is, I believe, where true innovation lies. If KYOTO Design Lab can continue to serve as a platform for these explorations, I believe that entirely new possibilities will begin to emerge.”
Review
Reflecting on Past Symposiums
Session 1
Circular Design
“Circular Design for System Transitions”
Speakers:
Daijiro Mizuno [Professor, Kyoto Institute of Technology | Design Theory]
Kodama Kanazawa [Curator, Code-a-Machine]
Shinichiro Masui [Producer, Code-a-Machine]
Read the symposium report here.
Reflections on the Symposium – Comments from Daijiro Mizuno
“This symposium, dedicated to the design of a circular economy and society, brought together an incredibly diverse range of discussions. We explored self-sustaining and decentralized resource cycles, the intersection of business and industrial ecology, the potential violence of human intervention in the environment, challenges in talent development and policy design, and the role of circular design within local landscapes. Over the course of three days, perspectives from anthropology, environmental studies, and technology converged, shaping a rich and multifaceted dialogue on circularity and design.”
Guest Session
The Different Approaches of Contemporary Art and Design Toward a Sustainable World
Kanazawa:
“In the world of contemporary art, where I am deeply involved, many works address themes such as environmental change and sustainability. While the language we use may differ, I found it fascinating to see the overlaps between these discussions and the themes explored in this symposium.
As capitalism continues to accelerate, it risks becoming self-perpetuating, consuming the very environment we live in. In such a world, the question becomes: how do we apply the brakes effectively? How can we continue to live while simultaneously halting certain destructive forces? This symposium made me realize that we are all searching for ways to navigate this challenge.”
Mizuno:
“I see. If contemporary art excels at pointing toward desirable directions, then perhaps design’s role is shifting—not to apply the brakes, but to change the course of the road itself.”
Masui:
“I don’t think we’re quite at the point of discussing the broader world just yet, but one question I keep coming back to is this: What kind of individuals are universities trying to cultivate today? Earlier, Mr. Mizuno mentioned the concept of a ‘market economy,’ but I find it difficult to imagine what students are actually striving for as they graduate and step into society.”
Mizuno:
“What I hope to see is a shift toward recognizing discarded resources as valuable once again. I’m deeply interested in how we can foster creative reinterpretation—how we can reshape our own ways of living. In that sense, I believe we need more designers capable of engaging with pluralistic visions of the future, applying design to explore new possibilities in their own contexts.”
Session 2
Landscape Design
“Future of Landscapes”
Speakers:
Masahiro Kinoshita [Associate Professor, Kyoto Institute of Technology | Architectural Design]
Noriko Matsuda [Associate Professor, Kyoto Prefectural University | Architectural & Urban History]
Read the symposium report here.
Reflections on the Symposium – Comments from Masahiro Kinoshita
“To summarize this symposium, one key point is that we must approach landscape design with the understanding that adaptation to climate change is inevitable. Another key point is how we address the gap between landscapes that are historically and culturally remembered and those of the contemporary world, especially in Kyoto. As we design landscapes that adapt to climate change in the future, narrative emerges as a crucial theme. I believe this discussion effectively highlighted that concept.”
Guest Session
Point Cloud Data as a Platform for Visualizing and Optimizing Information
Matsuda:
“I’d like to ask about point cloud data. For example, there was mention of using point cloud data to archive an existing garden. What other possibilities are there for digital archiving of gardens?
If we consider a garden as a valuable patch of soil embedded within the urban landscape, its significance goes beyond just the visual design aspect. I believe there are people beginning to approach the soil within gardens and cities from a new perspective. As these efforts become interconnected, they could potentially transform the environmental dynamics of urban soil, and even impact water circulation systems. If this happens, it could lead to significant changes and offer a way to engage with nature without falling into despair. How can digital technologies and archiving contribute to this process?”
Kinoshita:
“You’re absolutely right that it’s not just about the visual design aspect. By making the invisible visible, we create a situation where more people can engage and understand. Point cloud data becomes a platform for making these invisible elements visible.
A scan essentially consists of a collection of 3D points, each holding information. When displayed visually as a point cloud, each point typically only contains color information in the form of RGB values. However, by adding additional data to these points, we can represent things like temperature distribution or humidity levels. In other words, what was once a static color without a sense of continuity can be visualized as temperature, extending outward from the garden and seamlessly connecting with the same problem space. This is how point cloud data can be used as a tool or platform for design, optimization, and adaptation.”
Session 3
“Dynamic Heritage- New Methodology for Cultural Heritage Preservation”
Speakers:
Makoto Muramoto [Associate Professor, Kyoto Institute of Technology | Architectural Structures & Materials]
Taichi Sunayama [Associate Professor, Kyoto City University of Arts | Artist / Programmer]
Read the symposium report here.
Reflections on the Symposium – Comments from Makoto Muramoto
“The key question we addressed was how to preserve the multi-layered and complex value of cultural heritage over time. During the symposium, we discussed the importance of combining low-tech methods with advanced technologies, as well as the use of digital tools such as robotic arms. We also explored the archiving of craftsmanship, enhancing the synergy between traditional carpentry and modern technology, and various challenges in connecting traditional architecture to the future.”
Guest Session
The Concept of Data Preservation for the Future 100 Years
Muramoto:
“In Japan, when restoring cultural heritage, it is common to dismantle all the components, repair them, and then reassemble the structure. The same approach applies to point cloud scanning: data can either be captured for each component after disassembly or for the entire building, but only its surface is represented. We need to further discuss how to preserve data in a way that integrates well with historical conservation.”
Sunayama:
“I heard from Mr. Kiuchi about a Swiss church where the wooden beams have been bent for years and need to be preserved in their bent form to prevent the building from collapsing. They use 3D scanning to replace the bent materials, demonstrating that digital technology is not just about engineering but also about understanding the very existence of the object itself.
There are often criticisms such as ‘3D scanning is more expensive and labor-intensive than just taking a photo,’ or ‘Measuring and drawing by hand is a well-established skill, so why not just use that method instead?’ From a historical perspective, I’d like to add that when photography was first introduced 100 years ago, people were taking countless trivial photos. However, those photos, which might have seemed insignificant at the time, are incredibly valuable to us today. We can use photographs taken a century ago to predict what the future might have looked like. In the same way, by preserving data using digital technology today, future generations may find that data invaluable in the same way. This is a way of ‘betting on the future,’ so to speak.”
Session 4
Adaptive Design
“Emerging Design, Fabrication and Assembly System focusing on Alternative Ways of Using Timbers”
Speakers:
Toshikatsu Kiuchi [Specially Appointed Associate Professor, Kyoto Institute of Technology / Architectural Design]
Yoshihiro Tanigawa [Lecturer, Kyoto City University of Arts / Philosophy]
Read the symposium report here.
Reflections on the Symposium – Comments from Toshikatsu Kiuchi
“The symposium’s title was Adaptive Design, and we added the subtitle Emerging Design, Fabrication and Assembly System focusing on Alternative Ways of Using Timbers. The concept of adaptive spans across many fields, and often emerges through interdisciplinary perspectives. But by setting a concrete focus—timber construction—we aimed to ground the discussion in a specific industry context, making it easier to examine how the existing industrial base is beginning to adapt to the demands of our time. I believe our guest speakers provided a wide range of alternative examples and valuable insights from diverse angles.
Guest Session
How Can We Appeal to the Desires of the General Public?
Tanigawa: I think “adoption” is essentially a process. Using that word naturally conveys a sense of “moving from the current state to somewhere else.” It carries a temporal nuance of shifting from a starting point to another place, which I think we can agree on. But it’s not always clear what we are adapting to.
Kiuchi: For example, approaches like reusing dismantled timber or renovating existing structures—making small adjustments without drastically changing the original context—are now increasingly recognized as legitimate alternatives to conventional new-build processes. Even within the framework of circular design, these methods are environmentally sound. But at the same time, unless the path of adaptation itself holds a certain appeal, it won’t gain traction. That’s why I think the pursuit of what makes something compelling in the eyes of the present era is also a vital part of adaptation.
Tanigawa: I see. But it’s not enough for just us to recognize that appeal—we need to think about what kind of desire or attraction the general public, or everyday users, will respond to. In a world where everyone is constantly promoting something, how do we make something stand out? Do you have any ideas?
Kiuchi: This is just my sense, but I think it’s important not to rely on a single breakthrough.
Tanigawa: You mean like valuing resource diversity?
Kiuchi: I think it’s important not to get stuck on “This is the one solution.” What interests me is how we can realize adaptation through small, convenient features that can be easily integrated into any context, along with infrastructure-like, self-sustaining, and decentralized technological elements—such as supplementary tools for design, processing, and assembly—that steadily ensure performance. It’s about creating systems that can be reconfigured in various ways. Once we get those components in place, I have a sense that we’ll be able to approach what you just mentioned.
In Closing
Reflections on the Symposium
After reviewing each session, the panelists divided into two groups to discuss the symposium’s overarching theme: Worldview Design. The following are closing remarks from the panelists, each offering insights into Worldview Design from their own perspectives:
Kiuchi:
“When designers think about creating systems or relationships formed by the interconnection of individual elements, a key question becomes: how do we re-edit what already exists in the world?”
Yamazaki:
“Rather than settling into the pursuit of a pluriversal worldview, we must continue to put it into practice. I hope to keep creating spaces like this in order to shift the resolution at which we engage with the issues we face.”
Matsuda:
“One of the challenges is that we still don’t see clearly what gently connects diverse activities. How do we coexist without exclusion, with many actors and initiatives linked in loose association? Finding a path toward that coexistence is a major undertaking.”
Mizuno:
“Rather than trying to stop actions that impact the environment, what’s important is recognizing the overlooked systems of meaning—those deemed external or worthless—and figuring out how to take action with them.”
Kanazawa:
“It’s about connecting the invisible, the multiplying communities, and the singular occurrences. Even if we don’t fully ‘understand’ something, over time these connections accumulate and eventually reflect in what we’re trying to do.”
Masui:
“If we can connect islands without set routes and explore them deeply, perhaps that very act could become what is considered ‘new’ in the world.”
Sunayama:
“Explaining when and how a factor came into play is more important than presenting problem-solving as an output. Furthermore, the way a factor moves within a project and the values it holds becomes, in itself, a form of sharing a worldview.”
Tanigawa:
“When connecting various points, what becomes essential is the exemplar. Rather than staying in the realm of abstract suggestions like know-how or perspectives, the question is whether we can present concrete exemplars as typical cases.”
With the conclusion of this symposium, KYOTO Design Lab begins its 11th year in 2025, stepping into a new phase of its continued journey.