京都工芸繊維大学 KYOTO Design Labでは、チューリッヒ工科大学(ETH Zürich)で建築とデジタルファブリケーションの修士号プログラムを指導する建築家・研究者アナーニャ・カンゴ氏と、デザイナー・研究者バルナ・ゲルゲイ・ぺーター氏によるワークショップ「Augmented Craftsman–Sumizuke for Robotic Co-crafting: Mark, Trace and Create」を開催します。

参加を希望する学生は、2025年3月14日(金)午前10時までに、下記の申込みフォームからご応募ください。応募多数の場合は、選考の上で参加者を決定します。

※本ワークショップは京都工芸繊維大学の学生を対象としており、学外の方の参加はできません。

Augmented Craftsman
Sumizuke for Robotic Co-crafting: Mark, Trace and Create

本ワークショップでは、伝統的な職人技とロボットとのデジタルな共同作業の接点を探ります。

墨付けは大工同士の伝統的なコミュニケーションツールであり、加工のワークフローに必要な情報以外は、グラフィック表現や墨を使って共有します。このワークショップでは、墨付けを人間とロボットアームの間の物理的な拡張インターフェースとして解釈します。

日本の伝統的な大工仕事における継手の設計とマーキングの原理について学んだ後、参加者はマーカー認識と幾何学的解釈のためのコンピュータ・ビジョン技術を学び、さらにチューリッヒ工科大学のMAS DFABプログラムの中核として使用されているCOMPASフレームワークを使用したロボット制御システムを紹介します。

参加者は、一連の加工のためのユニークなマーカーシステムを作成し、グラフィカルに割り当てられてトレースされたデザインに基づいて、ロボットによるフライス加工を行い、デジタルツールと物理的な職人技を統合して、人間の創造性とロボットの精度のコラボレーションを促進する方法を学びます。

本ワークショップは、2024年にチューリッヒ工科大学のGramazio Kohler Researchで、リーディングハウス若手研究者交換フェローシップを通じて開始された「Augmented Craftsmanship」プロジェクトを拡張するものです。

スケジュール

Day1 3月24日(月) 10:00–15:00
Day2 3月25日(火) 10:00–15:00
Day3 3月26日(水) 10:00–15:00

場所
京都工芸繊維大学 KYOTO Design Lab

必要スキル
Python
Rhinoceros, Grasshopper

言語
英語

定員
5–8名
※応募多数の場合は、選考の上で参加者を決定します

申込み
受付は終了しました。
締切:2025年3月14日(金) 午前10時

講師
バルナ・ゲルゲイ・ぺーター[ロボティック・デザイナー/研究者]
アナーニャ・カンゴ[Teaching Lead MAS DFAB, ETH Zürich]

担当
津田和俊[未来デザイン・工学機構 准教授/KYOTO Design Lab ファクトリー長]

KYOTO Design Lab will host a workshop “Augmented Craftsmanship – Sumizuke for Robotic Co-Crafting: Mark, Trace, and Create” by Ananya Kango, an architect and researcher from ETH Zürich, and Gergely Péter Barna, a robotic designer and researcher.

Students wishing to participate should apply via the application form below by 10:00 AM on March 14 (Fri) 2025. If there are too many entries, participants will be selected after screening.

*This workshop is exclusively for students studying at Kyoto Institute of Technology and is not open to individuals from outside the university.

Augmented Craftsman
Sumizuke for Robotic Co-crafting: Mark, Trace and Create

This workshop explores the intersection of traditional craftsmanship and digital co-crafting with robots.

Sumizuke is the traditional communication tool between carpenters, using graphical expressions and inscriptions to share all but the essential information for the manufacturing workflow. In this workshop, we will interpret sumizuke to serve as a physical augmentation interface between humans and robotic arms.

After learning about the design and marking principles of joints in traditional Japanese carpentry, participants will be introduced to computer vision techniques for marker recognition and geometrical interpretation, furthermore, a robotic control system using the COMPAS framework, that is used as the core of the MAS DFAB program of ETH Zürich.

Creating a unique marker system for a set of manufacturing rules, attendees will delve into the robotic milling of features based on a graphically assigned and traced design, learning how to integrate digital tools with physical craftsmanship to foster collaboration between human creativity and robotic precision in the crafting process.

This workshop extends the “Augmented Craftsmanship” project started at the Gramazio Kohler Research, ETH Zürich in 2024 through the Leading House Young Researcher Exchange Fellowship.

Schedule

Day1 Mar 24 (Mon) 10:00–15:00
Day2 Mar 25 (Tue) 10:00–15:00
Day3 Mar 26 (Wed) 10:00–15:00

Venue
KYOTO Design Lab, Kyoto Institute of Technology

Required Skills
Python
Rhinoceros, Grasshopper

Language
English

Capacity
5–8
*In case of oversubscription, participants will be selected after screening.

Application
Application is closed.
Application Close:10:00 AM, March 14 (Fri) 2025

Instructors
Gergely Péter Barna [Robotic Designer/Researcher]
Ananya Kango [Teaching Lead MAS DFAB, ETH Zürich]

Teaching Staff
Kazutoshi Tsuda [Associate Professor, Center for the Possible Futures / Chief Design Factory Officer, KYOTO Design Lab]