*日程が変更になりました
10月29−30日に「ゲーム・メカニクス・ワークショップ——デザイナー向けデジタル・インタラクションを用いたプログラミング入門」を開催します。

ゲーム・メカニクス・ワークショップ:
デザイナー向けデジタル・インタラクションを用いたプログラミング入門

ワークショップリーダー:マルセル・へルマー(MA, RCA Design Interactions)KYOTO Design Lab デザイン・アソシエイト
日時:2016年10月29日(土)-30日(日) *日程が変更になりました
場所:KYOTO Design Labデジタル・ファブリケーション・ルーム
定員:最大20名
参加者は2日間すべての日程に参加できる方のみが対象です。
D-Labのコンピュータ一が利用できますが、ご自身のパソコン持参をお願いします。
プログラミングの知識は不要です。

応募(以下のフォームからご応募ください)
STUDENT APPLICATION FORM
NONSTUDENT APPLICATION FORM

ワークショップ概要
ソフトウェアと電子システムの発展は、エンジニアやコンピュータ科学者だけでなく、デザイナーやアーティストにとっても容易に利用できるツールを生み出しました。そのツールによって、デザイナーは自らのアイデアを1方向へ押し付けるのではなく、利用者とのインタラクションが可能な形に変換することができるようになりました。そして利用者が積極的に作品に触れることで、デザイナーがその情報や体験を得ることが可能になりました。
ワークショップでは、コンピューター・プログラムの基本的な構造とロジックを、簡単なゲーム機を用いて学びます。コンピュータが持つ本来のインターフェイスの可能性を最初に探り、楽しみながら視覚的作品や物語を生み出す方法を体験します。
ワークショップの対象者としては、デザイン学生やデザイナーだけでなく、インタラクティブなシステムの創造に興味を持つ学生や社会人も歓迎します( 学外からの参加も可能です)。参加者はプログラミングにおける論理構造の作成方法やシンプルなリアクティブ・ゲーム、自動的に動く物語のつくり方を学びます。

マルセル・へルマー
ドイツ国籍のインタラクション・デザイナー、エンジニア。機械の社会的地位、テクノロジーと人間の関係性の潜在力に焦点を当てて活動。デザインと科学に架橋する領域で活動し、世界の著名な研究所などで幅広く科学的研究をおこなっており、独創的な体験を通じて、我々の広大な、だがちょっとほろ苦い世界の理解を可能にしてくれる。
彼自身の実践にくわえ、著名アーティストやデザイナーが企画する国際展覧会やインスタレーションへの正規技術コラボレーターかつアドバイザーとしても活躍している。
RCA[英国]ではデザイン・インタラクションで修士号、ブレーメン芸術大学[ドイツ]でデジタル・メディアの学位取得。

マルセル・ヘルマー氏

マルセル・ヘルマー氏

*The schedule was changed
Game Mechanics Workshop –­ an introduction for designers to programming using digital interactions on 29-30 October, 2016

Game Mechanics Workshop
– an introduction for designers to programming using digital interactions

29-30 October, 2016 *The schedule was changed
Venue: Digital Fabrication Lab, Kyoto Design Lab
Workshop leader: Marcel Helmer (MA, RCA Design Interactions) Kyoto D-Lab Design Associate
Requirements – participants (max 20)
Participants must attend for the full two days of the workshop.
The D-Lab computer suite will be available for use but please bring your own PC.
NO prior programming knowledge necessary

Application
STUDENT APPLICATION FORM
NONSTUDENT APPLICATION FORM

About the Workshop
The development of software and electronic systems is no longer limited to engineers and computer scientists. Easily accessible tools exist for designers and artists. These allow us to go beyond passive impressions of ideas and translate them into interactive conversations with our audience, giving them the opportunity to actively participate and engage with information and experiences.
During the workshop, we will use simple game mechanics to understand the basic structures and logics of computer programming. Creating a first look into the potential of our computers native interfaces and how to use them in playful ways to generate visual outputs and narratives.
The workshop is aimed at designers and those from other disciplines who are interested in creating interactive systems. Participants will learn how to create logical structures within programming and how to create simple reactive games and automaton­style narratives.

Marcel Helmer
Marcel Helmer is a German interaction designer and technologist whose focus is the social status of machines and the potential of the technology/human relationships. His work is based on collaborations between design and science, creating a wider access to the scientific research of leading international institutions, communicating unique experiences, enabling us to understand our big world a little bit better.

Additional to his own practice Marcel is a regular technical collaborator and advisor in the development of internationally exhibited artworks and installations for established artists and designers.

Marcel holds a master’s degree in Design Interactions form the Royal College of Art in London (UK) and a bachelor’s degree in Digital Media from the University of the Arts Bremen (GER).

Marcel Hermer

Marcel Hermer