KYOTO Design Lab[D-lab]では、イリノイ大学からの訪問研究員であるブライアン・アンダーソン氏による、公開成果発表会をおこないます。
アンダーソン氏は、3Dプリンタを代表とするデジタルファブリケーションツールを用いて、工芸(クラフト)を拡張する提案に取り組んでいます。
入場無料、申込不要、通訳有りの成果発表会です。
コンピューテーショナルデザインやデジタルファブリケーションに興味のある方はぜひご来場ください。
プロジェクト概要
複雑化する社会課題を前にして、私たちは旧来的なデザインと生産の仕組みを更新する、新たなものづくりプラットフォームの創出が迫られている。従来の製造方法は、リサイクルやリユースといった循環型社会に対応しきれておらず、あまりにも無駄が多い。そこで注目を集める方法のひとつが、3Dプリンティングによるアプローチである。
3Dプリンタに代表される付加製造は、現地での生産によって物流を簡素化する大きな可能性を秘めている。しかし、関連する設計プロセスがより複雑になり、実際の製造スピードは非常に遅くなり、大量生産のプロダクトに比べて完成度の基準が下がってしまう可能性も指摘されている。
そこで、「DESIGNED FOR SPEED」では、倫理的かつ真に迅速な家具規模のプロトタイプを通じて、新たなものづくりプラットフォームの可能性を探った。素材と流通のデザインによって開かれる未来を、展示と議論を通じて、ともに想像したい。
デザインド・フォー・スピード─持続可能な生産速度と素材量
日時|2019年9月26日[木] 16:00―18:00(開場 15:30)
会場|KYOTO Design Lab 2Fホール
登壇|ブライアン・アンダーソン[イリノイ大学]
進行|水野大二郎 特任教授[KYOTO Design Lab]
定員|40名程度(申込不要・先着順)
備考|逐次通訳あり
ブライアン・アンダーソン
アンダーソンは、イリノイ大学シカゴ校で教鞭を執るインダストリアル・デザイナー、デザイン学部准教授です。彼の作品は、製造の歴史、自然、構造への興味を探求し、工芸のような小さな規模から小さな工場の規模にまで至る。化学科学、伝統工芸、材料研究の技術的可能性から洞察を得た、創造的なデザインとその美学を探求している。
伝統的な・アナログ加工技術と先進的なデジタル加工技術を融合させ、素材をベースにした意味を考えたデザインを、メーカーとして検証する。革新的な形態、斬新な方法、そして新しい知識の方法を示す複合材料とを用いてデザイン作品は、新しい可能性を想像することに加え、伝統的なものへの畏敬の念を貫いている。
KYOTO Design Lab[D-lab] will hold a public presentation by visiting scholar Brian, an associate professor at University of Illinois, Scholar at KYOTO Design Lab.
Anderson is working on a proposal to extend crafts using digital fabrication tools, typically 3D printers.
Looking forward to seeing you interested in computational design and digital fabrication.
Project brief
Due to the limited ability to re-circulate or recycle what we don’t or can’t use, and because of the general wastefulness of common manufacturing practices, society seems increasingly willing to consider alternate platforms for designing and producing. 3D printing is one among several approaches capturing our collective attention and imagination.
Additive manufacturing has great potential to simplify logistics and localize production in empowering ways. However, the associated design process can be complicated, actual production can be very slow, and the fidelity of locally-produced objects may not match what mass-production has established as the expected norm.
Through ethical and truly rapid furniture-scale fabrication, DESIGNED FOR SPEED responds experimentally, pragmatically, and optimistically to the potential for producing locally.
DESIGNED FOR SPEED
Date and time|16:00―18:00 Thursday 26 September (Open 15:30)
Venue|KYOTO Design Lab 2F Hall
Capacity|40 people (Admission Free)
Moderator|Prof. Daijiro Mizuno [KYOTO Design Lab]
Brian Anderson
Anderson is an academic industrial designer based at the University of Illinois at Chicago. His work explore interests in the history, nature, and structure of making from the scale of artisans and craftsman to that of small factories. Informed by the chemical science, craft traditions, and technical possibilities of material inquiry, Anderson’s investigations explore the labor and aesthetics of creative production.
As a maker, he examines the craft of design, combining traditional and advanced fabrication techniques to consider material-based meaning in designed objects. Developed as innovative forms, novel methods, and hybrid materials that demonstrate new ways of knowing, his studio work is as insistent in its reverence for what has come before as it is on imagining new possibilities.