緒方胤浩さん、水野大二郎教授の共著『FOOD DESIGN フードデザイン 未来の食を探るデザインリサーチ』(株式会社ビー・エヌ・エヌ)が出版されました。

気候変動や人口増加、紛争に起因する食料輸出制限など、私たちの食環境においてさまざまな課題が顕在化してきている中、実用的で機能的な食の向上だけでなく、持続可能な食文化形成にむけた課題解決や、これまでにない食の価値をデザインする「フードデザイン」の必要性が問われています。

本書では、フードデザインにまつわる不確実な問題の解決策を探るべく、現在のあたらしい食に関するサービス事例の分析から、未来の食を探るためのデザインリサーチ、フード3Dプリンターを用いた食品開発の実践などを通して、人と食生活の関係を問い直し、未来の食文化の可能性を探った一連のプロセスを紹介しています。

CHAPTER1では、黎明期から現在に至るまでの成立背景や変貌を代表的なデザイナーや作品を交えて解説し、フードデザインというキーワードとその必要性を深掘ります。

CHAPTER2では、フードデザインに関わる新規性のある計29個のサービスや研究活動をマッピングによって分析し、そのうち特徴的な4つの事例について、事業者へのインタビューや著者が実際にサービスを体験した気づきから、フードデザインの現在について考察します。

CHAPTER3では、KYOTO Design Laboが大阪ガスエネルギー技術研究所と2019年度から2年間にわたって、未来の社会環境における食生活に着目し研究してきた「Food Shaping the Future ーありうる未来の食に関するデザインリサーチ」をケーススタディとし、未来のシナリオをどのように構築するのか、そのプロセスを解説します。

CHAPTER4では、フード3Dプリンタを用いて、実際に未来の食品をデザイン。完成した「3Dかにしんじょ」の試食会を通して、望ましい未来の食、新たな市場の萌芽、台頭しうる職能などについて議論します。

また、著者の緒方さん自らが、毎日3食、2ヶ月間、フード3Dプリンタを用いた食生活を送った実体験の記録「フード3Dプリンタ日記」や、未来の食の可能性について次代を担うスペシャリストたちと共に、立場の異なる視点から議論を重ねた座談会など、非常に興味深い内容となっております。


『FOOD DESIGN フードデザイン 未来の食を探るデザインリサーチ』

著= 緒方胤浩、水野大二郎

CONTENTS

CHAPTER 1
フードデザインとは

フードデザインを学ぶ

CHAPTER 2
フードデザインの現在

国内のフードデザイン事例を知る

CHAPTER 3
フードデザインの実践

ケーススタディから学ぶ、フードデザインのプロセス

COLUMN
フード3Dプリンター日記 -2ヶ月183食の記録-

CHAPTER 4
フードデザインの未来

座談会01| 「未来の食文化」を生み出すフードデザインとは
島村雅晴×宮下拓己×山内 裕×水野大二郎

座談会02| 豊かさや幸福感とともにあるフードデザインとは
辻村和正×ドミニク・チェン×中山晴奈
モデレーター 水野大二郎、緒方胤浩

ISBN|978-4802512435
体裁|B5・208頁
価格|本体2,600円+税
発行|2022年7月21日
出版|株式会社ビー・エヌ・エヌ http://www.bnn.co.jp

著者プロフィール:
緒方胤浩(おがたかずひろ)

京都工芸繊維大学 大学院でフードデザインとサービスデザインの研究に従事。九州大学在学中に「トビタテ! 留学JAPAN」の第5期生として1年間留学したカールスルーエ造形大学でプロダクトデザインを学ぶ。KYOTO Design Labが主催し、Red Dot Design Award 2020とiF DESIGN AWARD 2021を受賞した「Food Shaping Kyoto」ではコンテンツデザイナーを務め、京都の都市と食の関係を読み解いた展示デザインを提案。自身の修了制作・研究では、地元福岡の屋台文化をエスノグラフィ調査し、未来の食インフラとして機能する屋台を指向し市民の健康的な食生活とコミュニティ形成に貢献する「おでん」のリデザインをおこなった。
kogata.portfoliobox.net

水野大二郎(みずのだいじろう)
京都工芸繊維大学 未来デザイン・工学機構 教授、慶應義塾大学大学院 政策・メディア研究科 特別招聘教授。2008年ロイヤル・カレッジ・オブ・アート(RCA)博士課程修了、芸術博士(ファッションデザイン)。ウルトラファクトリー・クリティカルデザインラボ、京都大学デザインスクール、慶應義塾大学SFCを経て、2022年4月から現職。Ars Electronica STARTS Prize(2017) 入選、International Documentary Filmfestival Amsterdam short documentary 部門(2019)入選など、多様なプロジェクトに従事。共編著に『vanitas』(アダチプレス、2013 ~現在)、共著に『FABに何が可能か「 つくりながら生きる」21世紀の野生の思考』(フィルムアート社、2013)、『インクルーシブデザイン: 社会の課題を解決する参加型デザイン』(学芸出版社、2014)、『サーキュラーデザイン: 持続可能な社会をつくる製品・サービス・ビジネス』(学芸出版社、2022)など。
www.daijirom.com

As various issues in our food environment have emerged, such as climate change, population growth, and food export restrictions due to conflicts, there is a need for “food design” that not only improves practical and functional food but also solves issues toward the formation of sustainable food culture and designs unprecedented food values.

In this book, we introduce a series of processes that have been conducted to explore solutions to uncertain issues related to food design, including analysis of current new food-related service cases, design research to explore future food, and food development practices using food 3D printers, to question the relationship between people and their dietary habits and explore the possibilities of food culture in the future.

In CHAPTER 1, the background of establishment and transformation from the dawn of food design to the present are explained with representative designers and their works, and the keyword “food design” and its necessity are explored in depth.

In CHAPTER 2, a total of 29 services and research activities with new regulations related to food design are analyzed by mapping, and four of these distinctive cases are discussed in terms of the current state of food design, based on interviews with the businesses and the author’s firsthand experience with the services.

In CHAPTER 3, KYOTO Design Labo and the Osaka Gas Energy Technology Research Institute will use the “Food Shaping the Future – Design Research on Possible Future Food” as a case study to explain the process of how constructing future scenarios.

In CHAPTER 4, we will design the food of the future using a food 3D printer. Through a tasting of the completed “3D Kani-Shinjo”, we will discuss desirable future food, budding new markets, and possible
emerging professions.

Also of great interest is the “Food 3D Printer Diary,” a record of the author Ogata’s experience of eating three meals every day for two months using a food 3D printer, and a roundtable discussion on the possibilities of food in the future from various perspectives.



FOOD DESIGN : Design Research for Future Food

authored by Kazuhiro Ogata and Professor Daijiro Mizuno

CHAPTER 1
What is Food Design

Learn about food design

CHAPTER 2
Food Design Today

Learn about food design case studies in Japan

CHAPTER 3
Food Design Practice

The Food Design Process from Case Studies

COLUMN
Food 3D Printer Diary -Record of 183 meals in 2 months-

CHAPTER 4
The Future of Food Design

discussion01|What is food design that creates the “food culture of the future”?
Masaharu Shimamura×Takumi Miyashita×Yutaka Yamauchi×Daijiro Mizuno

discussion02| What is food design along with affluence and happiness?
Kazumasa Tsujimura×Dominique Chen×Haruna Nakayama
Moderators: Kazuhiro Ogata / Daijiro Mizuno

Author Profile:
Kazuhiro Ogata
He engaged in research on food design and service design at the graduate school of Kyoto Institute of Technology. While studying at Kyushu University, he studied product design at the Karlsruhe University of Arts and Design, where he spent a year as a fifth year scholarship student of the “Tobitate! Study Abroad Initiative”. He worked as a content designer for ‘Food Shaping Kyoto’, which was organised by KYOTO Design Lab and won the Red Dot Design Award 2020 and iF DESIGN AWARD 2021, and proposed an exhibition design that deciphered the relationship between the city and food. In his Masters project and research, he conducted an ethnographic survey of the Yatai culture in his home town of Fukuoka and redesigned the ‘Oden’, which aimed to create a Yatai that would function as a future food infrastructure, contributing to the healthy eating habits of the citizens and the formation of communities.
kogata.portfoliobox.net

Daijiro Mizuno
Professor at Kyoto Institute of Technology, Center for the Possible Futures, and specially invited professor at Graduate School of Media and Governance, Keio University. 2008; Ph.D. from Royal College of Art (RCA) of Fashion MA. After working at the Collaborative Graduate Program in Design, Kyoto University, and Keio University SFC, he will assume his current position in April 2022. He was awarded the Ars Electronica STARTS Prize (2017) and the International Documentary Filmfestival Amsterdam short documentary competition, Filmfestival Amsterdam short documentary category (2019). Co-editor/author of “vanitas” (Adachi Press, 2013-present). Co-author of “On Fab and Meta Designer” (Film Art, Inc., 2013); “Inclusive Design” (Gakugei Shuppansha, 2014); “Circular Design” (Gakugei Shuppansha, 2022).
www.daijirom.com

ISBN|978-4802512435
Format |B5・208pages
Price|2,600yen+tax
Publishing|2022/7/21
Publication|B.N.N. Inc. http://www.bnn.co.jp