社会的関係性をデザインする活動は、プロダクト、サービス、コミュニケーションといった領域にまたがり、「未来をデザインする」志向を持ったものです。京都は100km²足らずの小さな面積の中に、膨大な数の起業家や大学がひしめき合う創造的な都市です。工学、薬学、さらにはゲームや生化学などの専門分野における新たな知見が日々生み出されています。
デザインは、革新的ソリューションを醸成し、また調和させる媒体です。つまり、社会変化を予測し、そこで生じるさまざまな問題と、多様な知識領域を統合する機能がデザインにはあるのです。
各プロジェクトでは、ユーザー視点からの洞察と参加型デザインの方法論が用いられます。異なる業種や組織、研究施設から専門家を招聘し、ともにアイデアを提案し、ビジネスモデルを提示することでその実現を目指します。
The Designing Social Interactions strand of our work straddles product, service, interaction and communication design with an emphasis on Design Futures. Kyoto is a compact city of creative activity in which numerous start-ups and universities converge within an area of only 100 square kilometers. New knowledge is generated daily in such specialist fields as engineering, medicine, gaming and the bio-sciences.
We see design as the agent that can both drive and mediate innovative solutions – ones that integrate this diverse knowledge base and simultaneously address overlooked or emerging issues in relation to social change.
In our projects, we use user-driven insight and participatory design methodologies. We collaborate with specialists from different industries, organizations, and research institutes to propose ideas together with the business models that will make them a reality.
Projects within the Designing Social Interactions strand fall under the following sub-themes:
Ageing Populations
Rural Futures
Healthcare Futures
Digital Futures
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Designs for Flies
Design Questions Exhibition - handout
D-lab Tokyo Gallery
家庭用疾患治療薬スクリーニング・キット
デザイン・クエスチョンズ展 - 配布資料
D−lab東京ギャラリー
[PDF, 2.8 MB] - KYOTO Design Lab Yearbook 2015 [PDF, 27 MB]