KYOTO Design Lab[D-lab]は、2018年3月3日[土]から4月22日[日]まで、D-labがこれまで京都・錦市場でおこなってきたリサーチの内容をご紹介する展覧会「デザインのためのリサーチ──錦市場と京都の「食」」展を開催いたします。ぜひご来場ください。

デザインのためのリサーチ──錦市場と京都の「食」

会期|2018年3月3日[土]-4月22日[日]
開廊|12:00-19:00
閉廊|月・火
入場|無料
会場|KYOTO Design Lab 東京ギャラリー
〒101-0021 東京都千代田区 外神田6丁目11-14
アーツ千代田3331 203号室 [MAP]
主催|京都工芸繊維大学 KYOTO Design Lab
協力|京都錦市場商店街振興組合、マニュアル・ヘルツ、シャディ・ラーバラン


概要
錦市場は古くから、祇園をはじめ京都各地の名だたる料亭などに最高級の食材を提供する、京都の食の中心地として知られてきました。しかし、近年は観光地化が著しく進み、かつての錦市場とは異なる文化や風景が現れています。
KYOTO Design Lab[D-lab]は、バーゼル大学のマニュエル・ヘルツ教授とシャディ・ラーバラン氏の協力を得て、2015年から2017年にかけ錦市場をフィールドに食と都市を考えるワークショップを開催し、学生が主体となってリサーチと提案を重ねてきました。リサーチを通して京都の食文化を見直すと、生産・流通・消費を生み出す都市インフラやエコシステム、文化的背景、そしてそれらに通底する概念としての二十四節気など、食だけにとどまらないさまざまなシステムの姿が見えてきました。
本展では、京都や錦市場を中心とした一連の食に関するリサーチに加え、リサーチから発見された「二十四節気」をあらたに解釈したデザイン案を展示いたします。

バーゼル大学のマニュエル・ヘルツ教授(写真左)とシャディ・ラーバラン氏の指導のもと、京都の食文化を調査したUnder the guidance of Professor Manuel Herz, University of Basel (left) and Shadi Rahbaran, we surveyed the food culture in Kyoto
photo: Tomomi Takano

錦市場でのリサーチの様子Field research in Nishiki Market
photo: Kanako Takimoto

京都中央卸売市場でのリサーチの様子Field research in Kyoto Central Wholesale Market
photo: Tomomi Takano

Research for Design: Nishiki Market and Food of Kyoto

Period: Saturday 3 March – Sunday 22 April
Open: 12:00-19:00
Close: Monday, Tuesday
Venue: KYOTO Design Lab Tokyo Gallery
Room203, 6-11-14 Sotokanda, Chiyoda-Ku, Tokyo 101-0021, JAPAN [MAP]
Organized by KYOTO Design Lab, Kyoto Institute of Technology
Supported by Nishiki Market Association, Professor Manuel Herz and Shadi Rahbaran
Admission free


Summary
Nishiki Market has long been known as the center of food culture in Kyoto, delivering ingredients of the highest quality to prominent Ryotei restaurants in areas such as Gion. However, with its increase in popularity as a sight-seeing spot, Nishiki Market recently has began to experience cultures and sights different from before.
KYOTO Design Lab [D-lab] has held workshops from 2015 to 2017 that explore the relationship between food and city through students’ field works in Nishiki Market and proposal in response to them. When reconsidering Kyoto’s food culture through rigorous research, it became clear that there exist various systems that do not directly relate to food but have an immense influence on it, such as ecosystems, cultural behaviour, city’s infrastructure that gives birth to production, distribution and consumption and the twenty-four seasons in the Japanese lunar calendar that are underlying concept for the said systems.
This exhibition shows not only research on the food of Kyoto and Nishiki Market but also design proposals that express new interpretations of there twenty-four seasons.

バーゼル大学のマニュエル・ヘルツ教授(写真左)とシャディ・ラーバラン氏の指導のもと、京都の食文化を調査したUnder the guidance of Professor Manuel Herz, University of Basel (left) and Shadi Rahbaran, we surveyed the food culture in Kyoto
photo: Tomomi Takano

錦市場でのリサーチの様子Field research in Nishiki Market
photo: Kanako Takimoto

京都中央卸売市場でのリサーチの様子Field research in Kyoto Central Wholesale Market
photo: Tomomi Takano



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